Blar i HVL Open på tittel
Viser treff 6290-6309 av 13116
-
«Jeg er her for DEG» - Lindring av angst i palliativ fase
(Bachelor thesis, 2023) -
«Jeg er her jeg også!» Hva er barnehageansatte sin kunnskap om innagerende barn?
(Bachelor thesis, 2023) -
Jeg er ikke min vekt!
(Bachelor thesis, 2012-05-29)Bakgrunn: På Tv 2 sin nettside skrev Venæs, H., Salater, R. & Normann, C. (2011) om en tidobling av fedmeoperasjoner i offentlige og private sykehus i Norge bare siden 2004. I praksis opplevde jeg at mange som lider av ... -
Jeg er mer enn bukspyttkjertelen min
(Bachelor thesis, 2019) -
«Jeg er nødt til å være psykolog. Jeg må være læreren. Og jeg må kanskje være en venn» Fem læreres opplevelse av egen kompetanse i møte med traumatiserte elever i skolen
(Master thesis, 2021)Tema for oppgaven er møter mellom traumatiserte elever og lærere. Hensikten har vært å belyse og undersøke læreres erfaringer og tanker rundt tema. Problemstillingen har vært todelt. Den er som følger «Hvordan erfarer ... -
Jeg er redd at de får nok, at det er litt for mye: En studie i hvordan lærere på ungdomsskolen underviser i klima
(Master thesis, 2022)Hensikten med prosjektet var å undersøke hvordan lærere gjennomfører klimaundervisning på ungdomsskolen. Jeg var også ute etter å se på forholdet mellom deres undervisningen og føringene læreplanverket og relevante dokumenter ... -
“Jeg er utdannet og jeg vet hvilke rettigheter jeg har” - Masaijenter og utdanning, en kultur i endring?
(Bachelor thesis, 2019) -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Aim: Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, ... -
«Jeg føler at teksttype kan hoppe mellom sjangerne, kan brukes overalt»: Elevstemmen og lærerytringer knyttet til teksttyper i revidert læreplan (LK13).
(Master thesis, 2016-05-18)Teksttyper har kommet inn i skolen for å bli, ifølge uttalelser fra Utdanningsdirektoratet. Det er derfor interessant å få innblikk i hvordan lærere og elever er preget av LK13, og revideringen av norskfaget som trådte i ... -
Jeg gikk meg over sjø og land; Fysisk aktivitet og musikk i demensomsorgen på sykehjem
(Bachelor thesis, 2016)Bakgrunn for valg av tema Jeg er opptatt av at pasientene skal få gjøre mest mulig selv, og at vi som sykepleiere skal legge til rette for dette. Derfor vil jeg lære mer om hvordan jeg som sykepleier kan ivareta ressursene ... -
"Jeg har aldri brukt nynorsk før" Undervisningskompetanse i nynorsk og bokmål
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det er eit krav til lærarar som underviser i skulen i Noreg at dei meistrar både nynorsk og bokmål. Fleire undersøkingar viser at lærarutdanningsinstitusjonane ikkje sikrar denne kompetansen, og at lærarstudentane som ... -
«Jeg har et fått et verktøy». Fysioterapimetoden Basal Kroppskjennskap som gruppe-tilnærming - erfaringer fra pasienter med langvarige muskel-skjelettplager eller inflammatorisk leddsykdom. En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2012-06-04)Sammendrag Bakgrunn: Langvarige muskel-skjelettlidelser, herunder de inflammatoriske, utgjør den viktigste årsaken til sykelighet og funksjonshemming i Norge. Sykdommene fører til endringer på det fysiske og det psykologiske ... -
“Jeg har lyst til at det skal bli fredag sånn at jeg kan ha musikk” – En studie av gutters forhold til musikk og erfaringer med musikkaktiviteter i skolen
(Master thesis, 2022)Formålet med masterarbeidet har vært å få førstehåndskunnskap om gutter sine opplevelser med musikkaktiviteter i skolen sett i lys av motivasjon, mestring og trivsel. Forskere og lærere har uttalt seg om gutters faglige ... -
«Jeg har noe å dele!» : En kasusstudie av Fargespillmetoden anvendt i musikkundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2019)Studien undersøker gjennomføring av et prosjekt med Fargespillmetoden på en barneskole. Fargespill i sin originale form, er et kunstprosjekt uten forankring i skolehverdagen, som nå rulles ut som et tilbud til skoler. ... -
"Jeg kan - om du lar meg": Minoritetsspråklige elever og vernepleiere i grunnskolen
(Bachelor thesis, 2016) -
"Jeg kan ikke legge dager til ditt liv, - men liv til dine dager"
(Bachelor thesis, 2014)Eg har brukt pensumlitteratur, anna litteratur som omhandlar tema og søkt etter relevante forskingsartiklar gjennom databasen PubMed. For å vise og understreke den heilskaplege sjukepleien og mestringsstrategiar har eg ... -
«Jeg kan ikke telle til tjue, men jeg kan telle til ti to ganger»
(Bachelor thesis, 2019) -
Jeg kan også leke!
(Bachelor thesis, 2020) -
«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres møte med voksenfelleskapet i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Formålet med denne artikkelen er å forsøke å bringe frem nye kunnskaper om hvordan nyutdannede barnehagelærere posisjonerer seg i barnehagen. Artikkelen bygger på en kvalitativ primærstudie fra en barnehagelærerutdanning ... -
«Jeg kunne ønske at lærere vet at jeg ikke kan skrive så mye». Tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen for elever med lese- og skrivevansker. Vi valgte å benytte oss av en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er hentet inn gjennom seks kvalitative ...