Browsing Høgskulen på Vestlandet by Journals "Nordic Journal of Literacy Research"
Now showing items 1-6 of 6
-
Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med studien var å undersøke hvordan en 10-ukers intervensjon (totalt 40 økter) med dialogisk lesing ville påvirke flerspråklige barnas andrespråkslæring. Utvalget bestod av 72 flerspråklige barnehagebarn ... -
ECEC Teachers’ Reported Practices and Attitudes Toward Read-Alouds in Nordic Multilingual Classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study investigated teachers’ self-reported read-aloud practices in multilingual early childhood education and care (ECEC) classrooms in Finland, Norway, and Sweden. A total of 170 ECEC teachers participated in a survey ... -
Kan førekomsten av nokre spesielle feiltypar predikere den samla førekomsten av rettskrivnings- og bøyningsavvik i nynorsktekstar? Ein statistisk analyse
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen studerer vi om ein tekstforfattars generelle tilbøyelegheit til å gjere rettskrivings- og bøyingsavvik i nynorsktekstar kan estimerast ut i frå kunnskapar om forfattarens tilbøyelegheit til å gjere nokre ... -
Posisjonering og evaluering i argumenterande elevtekstar
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Refleksjonsloggar i KRLE-faget. Ein studie av reflekterande skriving på niande steget
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen analyserer vi 60 refleksjonsloggtekstar skrivne av niandeklassingar i KRLE- faget som er vurderte som reflekterande av uavhengige lærarinformantar. Vi spør: Kva trekk ved desse 60 elevtekstane kan liggje ... -
Språk teller. Om hvordan elever løser, tenker rundt og skriver om et regnestykke
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen undersøker vi potensielle sammenhenger mellom skriving og forståelse i matematikkfaget. Materialet består av 28 elevtekster der elever fra 7. og 10. trinn løser en regneoppgave og skriver om hvordan de ...