Browsing Høgskulen på Vestlandet by Journals "Barnboken"
Now showing items 1-6 of 6
-
"Det verkar vara en klurig fråga". Humor som strategi i skandinavisk barnelitteratur om hvordan barn blir til
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker hvordan humor anvendes i skandinaviske barnebøker om hvordan barn blir til, utgitt fra 1970-tallet og fram til i dag. Seksualitet og reproduksjon er et sensitivt område i barnelitteraturen. ... -
”Du behøver bare se dig lidt omkring” Representasjon av planter i svenske og norske bildebøker fra tidlig 1900-tall
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Plants are not only vital to all other life on earth; as parts of settings and narrative frames as well as actors, they also form a frequent literary motif, not least in children’s literature. This article explores how ... -
Gjøre hva og hvordan? Ny svensk faglitteratur for barn og unge om miljø- og klimaspørsmål i lys av FNs barnekonvensjon
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of this article is to examine a selection of new Swedish nonfiction for children and young adults focusing on how environmental and climate issues are presented and in what ways the books encourage children and ... -
Humor i to nyere norske diktbildebøker: Pling i bollen og 123 for barske barn
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article examines visual and verbal humour in two contemporary Norwegian poetry picturebooks for children. The main aim is to study how different types of humour and various poetic devices are expressed through the ... -
Rap og multietnolektisk myndiggjøring i dagbokromanen Hør’a dagbok!
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, I explore the utilization of literary multiethnolect as a stylistic device by author Amina Sewali to depict the linguistic and cultural empowerment of the 12-year-old protagonist in the Norwegian children’s ...