Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSimmenes, Cecilie Engelsen
dc.date.accessioned2024-07-10T07:17:49Z
dc.date.available2024-07-10T07:17:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139572
dc.descriptionMaster i familieterapi og relasjonelt arbeid. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBarnevernsansatte har ofte mange ulike utdannelser. Noen av dem har en systemisk familieterapeutisk bakgrunn, og stadig oftere etterspørres denne kompetansen. Målet med dette masterprosjektet har vært å se på fordelene og ulempene med en familieterapeutisk praksis i barnevernet. Problemstillingen er: «Hva erfarer barnevernsansatte er fordeler og ulemper med familieterapeutisk praksis i sitt arbeid?» Studien har et kvalitativt design, og datainnsamlingsmetoden som er brukt er semistrukturert intervju. For å identifisere funnene har jeg vært inspirert av Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Funnene er drøftet med utgangspunkt i relevant forskning, samt teori om systemteori, foreldrekonflikt, makt og lovverk som barnevernsansatte må forholde seg til. Gjennom analysen kom jeg fram til følgende hovedfunn og delfunn: 1. Familiesamtaler som en fordel • Familiemedlemmene som en del av en større helhet • Foreldrekonflikt som utfordring for familiesamtaler 2. Familiemedlemmenes ulike perspektiv på samme hendelse • Viktigheten av å høre den enkeltes stemme og opplevelse 3. Muligheter og utfordringer med familieterapeutisk praksis i en barnevernsfaglig kontekst • Den systemiske tenkningen med i alt • Barnevernet som både hjelpeinstans og kontrollør • Utfordringer i samarbeid med andre instanser Funnene i studien viser at det finnes både fordeler og ulemper med bruk av familieterapeutisk praksis som barnevernsansatt. Familiesamtaler gjør seg gjeldende som en klar fordel i arbeidet. Informantene er også opptatt av å se mulighetene og helheten i hver familie de møter. Utfordringene som kommer fram, er at det er krevende med en familieterapeutisk praksis når det er store foreldrekonflikter eller tøffe saker hvor man må sette grenser og rammer slik at barna får det trygt. Det er også krevende å ha et systemisk perspektiv i møte med andre instanser som er mest opptatt av barnet i deres kontekst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectbarnevernen_US
dc.titleJobbe familieterapeutisk i barnevernet, er det mulig da? En kvalitativ studie av hva barnevernsansatte har erfart er fordeler og ulemper med en familieterapeutisk praksis i sitt arbeiden_US
dc.title.alternativeIs it possible to work family therapeutic in child protection services? A qualitative study of what child protective workers experience as the advantages and disadvantages of a family therapeutic approach in their worken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMARA590en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal