Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFolkedal, Sølvi
dc.date.accessioned2023-11-22T11:45:01Z
dc.date.available2023-11-22T11:45:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104100
dc.descriptionMaster i samfunnsarbeid, Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Porno har hatt en voldsom spredning på digitale plattformer de seinere årene. Diskusjonene har begynt å gå om hva dette betyr for våre barn og unge. Det største fraværet har vært unges egne stemmer, slik Redd Barna påpeker det i sin rapport (Redd Barna, 2020). Jeg ønsker å bidra med å snakke med unge jenter og løfte fram deres egne stemmer. Masteroppgavens formål er å belyse erfaringer og holdninger hos unge jenter om hvordan seksualitet formidles gjennom porno, fra et samfunnsarbeidsperspektiv. Problemstilling: Hvordan forholder unge jenter seg til porno i en digitalisert hverdag? Hvilke erfaringer og holdninger uttrykker unge jenter om hvordan seksualitet formidles gjennom porno og hvordan mener unge jenter at skolen formidler tema seksualitet og porno. Metode: Datamaterialet består av to fokusgruppeintervjuer med til sammen 13 unge jenter i alderen 16 -20 år. Hvert intervju varer i cirka nitti minutter. Datamaterialet er analysert ved bruk av tematisk analyse. Funn: Eksponeringen for porno skjer tidlig og det er vanskelig å unngå det. Mye av den seksualiteten som blir presentert oppfattes å ha fokus på gutters seksualitet og seksuelle behov. Det er sjelden en ser forplay eller kos i etterkant av sexen og til tross for mye grenseoverskridende behandling av kvinner så er samtykke sjelden et tema i porno. Flere informanter fortalte at samtykke sjelden var et tema når de var sammen med gutter ellers også. Ting bare skjer. De ga uttrykk for at gutter må ta en rolle som den sterke og at det er vanskelig for gutter å vise seg sårbar eller underdanig. Informantene uttrykker at skolen gir lite eller ingen undervisning om porno og følelser knyttet til seksualitet i seksualundervisningen. Undervisningen beskrives som mangelfull og med fokus på det tekniske og biologiske. Både i porno og skoleundervisning er heterofil seksualitet normen. Fem hovedtema ble funnet; 1) tilgjengelighet og eksponering, 2) porno favoriserer gutter, 3) kort vei fra anerkjennelse til objekt, 4) Mangelfull seksualundervisning i skolen, 5) Ønske om bedre betingelser for seksualitet. Informantene var ikke vant med å snakke om disse temaene men ønsket mer av det. Videre forskning: En komparativ studie vil være interessant, hvor en intervjuer gutter og jenter hver for seg, og sammenligner i et kjønnsperspektiven_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamfunnsarbeiden_US
dc.subjectpornoen_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectkjønnsteorien_US
dc.subjectmakten_US
dc.subjectempowermenten_US
dc.titleEt samfunnsarbeidsperspektiv – en kvalitativ studie om hvordan unge jenter forholder seg til porno i en digitalisert hverdagen_US
dc.title.alternativeCommunity work perspective – a qualitative study of how young girls relate to porn in a digitized everyday lifeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASA645en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal