Show simple item record

dc.contributor.authorAarhuus, Maren Floen
dc.date.accessioned2023-09-01T08:44:10Z
dc.date.available2023-09-01T08:44:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086953
dc.descriptionMaster i familieterapi og relasjonelt arbeid, Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om diskurser knyttet til barn i fosterhjem. Hensikten med studien var å finne ut hvilke diskurser om fosterbarn som preget Fosterhjemsutvalgets rapport Trygge rammer for fosterhjem (NOU 2018:18) og hvordan disse diskursene kan påvirke praksis. Ved hjelp av kritisk diskursanalyse ble fire ulike diskurser identifisert: (1) barnet som sårbart, (2) barnet som familiemedlem, (3) barnet som arbeidsoppgave og (4) barnet som rettighetsinnehaver. Den kritiske diskursanalysen med påfølgende drøfting illustrerer hvordan diskursene både kan kommer barnet til gode og hvordan diskursene kan være til hinder for barnet. NOU 2018:18 – trygge rammer for fosterhjem vurderes til å være en tekst som skriver seg inn i en barneorientert ideologi. Barn i fosterhjem skal sees, høres og forståsen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectfosterhjemen_US
dc.titleDiskurser om barn i fosterhjem En kritisk diskursanalyse av NOU 2018:18 – Trygge rammer for fosterhjemen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMARA590en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal