dc.contributor.author | Moran, Terese Hoff | |
dc.date.accessioned | 2023-09-01T08:18:16Z | |
dc.date.available | 2023-09-01T08:18:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3086906 | |
dc.description | Master i familieterapi og relasjonelt arbeid, Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.description.abstract | Målet med denne kvalitative studien har vært å få mer kunnskap om hvordan barnehagelærere arbeider med å tilrettelegge for å fremme trygg tilknytting for de yngste barna som begynner i barnehagen. Problemstillingene var: «Hvilke erfaringer har barnehagelærere med å tilrettelegge for trygg tilknytting for ettåringene som begynner i barnehagen?». For å besvare problemstillingen har jeg intervjuet fire barnehagelærere, ansatt i ulike barnehager. Ved å bruke systematisk tekstkondensering som analysemetode har tre hovedfunn blitt identifisert:
1. Betydningen av foreldresamarbeid
2. Betydningen av relasjonell kompetanse
3. Betydningen av barnespesifikk kompetanse
For å drøfte funnene har jeg benyttet relevant teori og forskning, og jeg har diskutert det empiriske materialet med utgangspunkt i tilknyttingsteori, systemteori og tidligere forskning. Funnene viste at informantene vektla å møte både barn og foreldre med likeverd og respekt. Kvaliteten over relasjonene til både ettåringene og foreldre pekte seg ut som viktige forutsetninger for å tilrettelegge for trygg tilknytting for de yngste barna som begynner i barnehagen. Funnene indikerte at barnets trygghet henger sammen med trygghet hos foreldrene, og informantene trakk fram betydningen av å skape et godt foreldresamarbeid på et tidlig tidspunkt. Det var også gjennomgående i funnene at ettåringene er avhengig av trygge sekundere tilknyttingspersoner som kan fungere som barnets trygge base i foreldrenes fravær. Informantene framhevet at barns opplevelse av trygghet avhenger av at barnet føler seg sett, forstått og anerkjent av trygge, omsorgsfulle, varme, sensitive og tilgjengelige voksne i løpet av dagen. Dette krever relasjonskompetanse og evne til menta | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | tilknytting | en_US |
dc.subject | barnehagelærer | en_US |
dc.subject | interaksjon | en_US |
dc.subject | relasjon | en_US |
dc.subject | foreldresamarbeid | en_US |
dc.subject | tilvenning | en_US |
dc.title | Barnehagelærere om ettåringenes første tid i barnehagen – erfaringer med å tilrettelegge for trygg tilknytting | en_US |
dc.title.alternative | Kindergarten teachers on the settling-in period for one-year-olds in kindergarten – experiences with facilitating secure attachment | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MARA590 | en_US |