Show simple item record

dc.contributor.authorMoran, Terese Hoff
dc.date.accessioned2023-09-01T08:18:16Z
dc.date.available2023-09-01T08:18:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086906
dc.descriptionMaster i familieterapi og relasjonelt arbeid, Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractMålet med denne kvalitative studien har vært å få mer kunnskap om hvordan barnehagelærere arbeider med å tilrettelegge for å fremme trygg tilknytting for de yngste barna som begynner i barnehagen. Problemstillingene var: «Hvilke erfaringer har barnehagelærere med å tilrettelegge for trygg tilknytting for ettåringene som begynner i barnehagen?». For å besvare problemstillingen har jeg intervjuet fire barnehagelærere, ansatt i ulike barnehager. Ved å bruke systematisk tekstkondensering som analysemetode har tre hovedfunn blitt identifisert: 1. Betydningen av foreldresamarbeid 2. Betydningen av relasjonell kompetanse 3. Betydningen av barnespesifikk kompetanse For å drøfte funnene har jeg benyttet relevant teori og forskning, og jeg har diskutert det empiriske materialet med utgangspunkt i tilknyttingsteori, systemteori og tidligere forskning. Funnene viste at informantene vektla å møte både barn og foreldre med likeverd og respekt. Kvaliteten over relasjonene til både ettåringene og foreldre pekte seg ut som viktige forutsetninger for å tilrettelegge for trygg tilknytting for de yngste barna som begynner i barnehagen. Funnene indikerte at barnets trygghet henger sammen med trygghet hos foreldrene, og informantene trakk fram betydningen av å skape et godt foreldresamarbeid på et tidlig tidspunkt. Det var også gjennomgående i funnene at ettåringene er avhengig av trygge sekundere tilknyttingspersoner som kan fungere som barnets trygge base i foreldrenes fravær. Informantene framhevet at barns opplevelse av trygghet avhenger av at barnet føler seg sett, forstått og anerkjent av trygge, omsorgsfulle, varme, sensitive og tilgjengelige voksne i løpet av dagen. Dette krever relasjonskompetanse og evne til mentaen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecttilknyttingen_US
dc.subjectbarnehagelæreren_US
dc.subjectinteraksjonen_US
dc.subjectrelasjonen_US
dc.subjectforeldresamarbeiden_US
dc.subjecttilvenningen_US
dc.titleBarnehagelærere om ettåringenes første tid i barnehagen – erfaringer med å tilrettelegge for trygg tilknyttingen_US
dc.title.alternativeKindergarten teachers on the settling-in period for one-year-olds in kindergarten – experiences with facilitating secure attachmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMARA590en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal