Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGundersen, Marie
dc.date.accessioned2023-09-01T06:50:57Z
dc.date.available2023-09-01T06:50:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086781
dc.descriptionMaster i psykisk helse- og rusarbeid, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractProblemstilling: ≪Hva opplever ansatte i kommunalt psykisk helsearbeid som betydningsfullt for a forebygge utbrenthet og fremme arbeidstilfredshet?≫ Bakgrunn og formål: Psykiske helsearbeidere møter daglig situasjoner som kan være preget av sorg, smerte, vold og trusler. Disse utfordringene kan ha en negativ innvirkning på arbeidstakerens emosjonelle, fysiske og mentale tilstand. Som psykiske helsearbeidere står vi ovenfor en arbeidshverdag som bringer med seg utfordrende problemstillinger, men også meningsfulle relasjoner og glede. På grunn av de utfordrende og belastende kravene som følger av arbeidet, er det imidlertid nødvendig at psykiske helsearbeidere beskyttes mot arbeidsbelastninger som kan fore til utbrenthet og redusert arbeidstilfredshet. Formålet med prosjektet er a fa innsikt i hvilke faktorer de ansatte anser som viktig for forebygging av utbrenthet, og hva som bidrar til arbeidstilfredshet i arbeidshverdagen. Metode: Studien inkluderte syv deltakere som arbeidet som psykiske helsearbeidere i kommunalt psykisk helsearbeid. Av disse arbeidet tre i bofellesskap, to på bosenter og to i oppfølgingstjenesten. Deltakerne bestod av fem vernepleiere og to sykepleiere, og ble intervjuet enkeltvis ved hjelp av et semistrukturert dybdeintervju. Datamaterialet ble transkribert og analysert ved hjelp av Malteruds systematiske tekstkondensering. For å forstå informantenes felles erfaringer, ble en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming anvendt. Resultater: Gjennom dataanalysen avdekket studien tre primære kategorier som fungerer som forebyggende faktorer mot utbrenthet og fremmer arbeidstilfredshet. Disse kategoriene ble inndelt i tre separate hovedkategorier med tilhørende underkategorier. De presenterte hovedkategoriene i prosjektet er som følger: ≪Behov for støtte og anerkjennelse≫, ≪Å ivareta seg selv i arbeidet≫ og ≪Mestring og omsorgsutøvelse≫ bidrar til arbeidsglede og trivsel i yrket". Konklusjon: Resultatene viser at støtte og anerkjennelse på arbeidsplassen er betydningsfullt for a unngå utbrenthet blant arbeidstakere. Studien understreker betydningen av a bli sett og hørt av både kollegaer og ledelse for a føle tilhørighet til arbeidsmiljøet. Resultatene antyder også at det kan vare behov for å systematisere tiltak som tar hensyn til arbeidstakerne i enda større grad, spesielt med tanke på ulike ledelsesstrukturer. Videre viste resultatene mangelfull og usystematisk debrifing og veiledning på arbeidsplassen, noe som antyder at dette kan vare et udekket behov i den nåværende arbeidssituasjonen. Grensesetting ble presentert på ulike måter som en selvivaretakelsesstrategi for a beskytte seg mot belastningene i arbeidet. Til tross for betydelige belastninger i arbeidet, opp opplevde de fleste informantene en gjennomgående opplevelse av mening og mestring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectarbeidstilfredsheten_US
dc.subjectutbrentheten_US
dc.subjectsekundærtraumatiseringen_US
dc.subjectselvivaretakelseen_US
dc.subjectdebrifingen_US
dc.subjectveiledningen_US
dc.subjectledelsesstruktureren_US
dc.subjectmestringen_US
dc.titleVeien til arbeidstilfredshet og forebygging av utbrenthet: En kvalitativ studie av ansatte i kommunalt psykisk helsearbeiden_US
dc.title.alternativeThe path to job satisfaction and burnout prevention: A qualitative study among employees in municipal mental health worken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodePHA508en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal