dc.contributor.author | Thorvaldsen, Per Eilif | |
dc.contributor.author | Sjursen, Therese B. | |
dc.contributor.author | Buanes, Trygve | |
dc.date.accessioned | 2022-03-16T10:46:01Z | |
dc.date.available | 2022-03-16T10:46:01Z | |
dc.date.created | 2022-01-27T11:05:42Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Thorvaldsen, P. E., Sjursen, T., & Buanes, T. (2021). Har du draget? – En undersøkelse av ingeniørstudenters kunnskaper og ferdigheter i mekanikk etter eksamen. Nordic Journal of STEM Education, 5(1). | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-4574 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2985480 | |
dc.description.abstract | I artikkelen presenteres en ny måte å måle kvaliteten i studenters læringsutbytte og undervisningen, ved at det foretas en ny vurdering av kunnskap og ferdigheter i fysikk en god stund etter avlagt eksamen i emnet. Denne vurderingen tyder på at studentene mangler konseptuell forståelse av mekanikk og har lite læringsutbytte i fysikk. Undersøkelsen gjenspeiler at studentene tror de innehar god/tilstrekkelig kunnskap. Det er spesielt interessant, og vi fremsetter hypotesen at dette skyldes undervisningsmetode. Denne måten å evaluere kunnskap på, ved å foreta en test en gitt tid etter avlagt eksamen kan være et godt redskap for å måle en faktisk oppnådd forståelse av fysikk. Videre vil resultatene kunne hjelpe oss til å vri læringsutbyttemålene i retning av konseptuell forståelse istedenfor det nåværende søkelys på det å kunne anvende fysikkens lover. Den foreslåtte metoden kan ha stor overføringsverdi til andre emner. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NTNU Norwegian University of Science and Technology | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Har du draget? – En undersøkelse av ingeniørstudenters kunnskaper og ferdigheter i mekanikk etter eksamen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Nordic Journal of STEM Education | en_US |
dc.source.volume | 5 | en_US |
dc.source.journal | Nordic Journal of STEM Education | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5324/njsteme.v5i1.3891 | |
dc.identifier.cristin | 1991107 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |