Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrøto, Ingri Åmellem
dc.date.accessioned2015-06-22T11:07:33Z
dc.date.available2015-06-22T11:07:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285309
dc.descriptionBarnevern BSV5-300 Mai 2015nb_NO
dc.description.abstract«Hvordan kan en diagnose påvirke barns medvirkning i barnevernet?» For å svare på problemstillingen er oppgaven todelt, hvor utgangspunktet er a) hva er barns medvirkning og b) hvordan diagnosen påvirker barns medvirkning. Oppgaven omhandler diagnoser generelt, og vil ikke gå i dybden på spesifikke diagnoser. Diskusjonen går ut fra den profesjonelle sitt ståsted og hvordan den arbeider. I tillegg til å være et tema som har hatt lite fokus på barnevernsstudiet, er den faglige relevansen for senere yrkesutøvelse en av hovedårsakene til å skrive om forholdet mellom diagnose og barnevern. Dette er tema som ikke kommer så lett til syne i arbeidet, og det er derfor viktig å reflektere rundt hvordan en diagnose kan legge føringer for barnevernsfaglige vurderinger. På denne måten kan man unngå dette i senere yrkesutøvelse. Diskusjonen rundt hvordan en diagnose kan påvirke barnets deltakelse er delt inn i fire, hvorav de tre første tar utgangspunkt i konsekvenser som kommer av diagnosen og den siste på forholdet mellom barnevern og barne- og ungdomspsykiatrien. Den første diskusjonen omhandler hvilke syn barnevernsarbeideren har på barn med diagnoser og hvordan dette synet kan påvirke barnets mulighet til deltakelse. Den andre handler om hvordan en diagnose kan påvirke barnevernets definisjonsmakt og hvordan denne type makt kan være til hinder for barnets deltakelse. Den tredje diskusjonen handler om hvordan en diagnose kan svekke fokuset på de individuelle behovene til barnet og hvordan dette igjen kan svekke barnets mulighet til deltakelse. Til slutt diskuteres forholdet mellom barnevernet og BUP og hvordan dette kan påvirke barns medvirkning. Resten av oppgaven er disponert som følger: Først presenteres fremgangsmåte og de mest sentrale kildene i oppgaven. Deretter følger definering av hva barns medvirkning betyr, og hvilken betydning barneperspektivet har i forhold til denne medvirkningen. Deretter presenteres diskusjon, og til slutt konklusjon og avslutning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectbarnevernetnb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectdiagnosernb_NO
dc.subjectpsykiske liderlsernb_NO
dc.subjectmedvirkningnb_NO
dc.titleHvordan kan diagnoser påvirke barns medvirkning i barnevernet?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber27nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel