Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMortensen, Trude Mari Backer
dc.date.accessioned2020-10-23T11:39:44Z
dc.date.available2020-10-23T11:39:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684777
dc.descriptionMasteroppgave i kunnskapsbasert praksis, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Det er en tydelig uttrykt forventning helse- og utdanningspolitisk i Norge, at helsepersonell utdannes til å- og jobber kunnskapsbasert. Vi har kunnskap som tilsier at multifaktorielle og klinisk integrerte undervisningsmetoder har effekt når det gjelder å øke kompetansen i kunnskapsbasert praksis, men også at sykepleierstudenter opplever usikkerhet rundt og manglende støtte i å jobbe kunnskapsbasert. Hensikten med denne studien er å finne svar på forskningsspørsmålet «Hva er det som fremmer og hva er det som hemmer integrering av kunnskapsbasert praksis ved bachelor sykepleieutdanning i Norge?» Metode: Fortolkende beskrivende tilnærming brukes i denne kvalitative empiriske studien. Fokusgruppeintervju med 16 lærere på 4 studiesteder er gjennomført etter en semistrukturert intervjuguide. Intervjuene er tatt opp elektronisk, transkribert og analysert umiddelbart etter inspirasjon av konstant komparativ metode. Resultater: Informantene i studien kjenner definisjonen av kunnskapsbasert praksis, men hadde mange og ulike synspunkter på og forståelse av begreper som brukes. Det undervises i kunnskapsbasert praksis ved samtlige skoler, men når det gjelder integrering av kunnskapsbasert praksis var det forskjeller mellom skolene. Dette gjaldt både hvor stort fokus lærerne hadde på kunnskapsbasert praksis i sin hverdag, hva de kjente til av det totale studietilbudet relatert til kunnskapsbasert praksis og hva de forventet av studentene når det gjaldt bruk av kunnskapsbasert praksis. Konklusjon: Kompetanse i og positiv erfaring med kunnskapsbasert praksis hos lærer og en kultur for kunnskapsbasert arbeidsmetodikk i kollegiet, fremmer integrering av kunnskapsbasert praksis i undervisningen. Det samme gjør et godt samarbeid med praksisfeltet og forventninger om integrering av kunnskapsbasert praksis – fra helse- og utdanningspolitisk og administrativt/organisatorisk nivå. Manglede ressurser både til oppdatering av undervisningopplegg, generell faglig kompetanseheving og utprøving av nye pedagogiske metoder, samt lite støtte i kollegie og fra skolens ledelse, hemmer integrering av kunnskapsbasert praksis i undervisningen av bachelor sykepleiestudenteren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkunnskapsbasert praksisen_US
dc.subjectbachelor sykepleieen_US
dc.subjectfortolkende beskrivelseen_US
dc.titleIntegrering av kunnskapsbasert praksis i bachelor sykepleierutdanning – En kvalitativ studieen_US
dc.title.alternativeIntegration of evidence based practice in education of undergraduate nurses – A qualitative studyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAKP601en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal