dc.contributor.author | Mortensen, Trude Mari Backer | |
dc.date.accessioned | 2020-10-23T11:39:44Z | |
dc.date.available | 2020-10-23T11:39:44Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684777 | |
dc.description | Masteroppgave i kunnskapsbasert praksis, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Det er en tydelig uttrykt forventning helse- og utdanningspolitisk i Norge, at helsepersonell utdannes til å- og jobber kunnskapsbasert. Vi har kunnskap som tilsier at multifaktorielle og klinisk integrerte undervisningsmetoder har effekt når det gjelder å øke kompetansen i kunnskapsbasert praksis, men også at sykepleierstudenter opplever usikkerhet rundt og manglende støtte i å jobbe kunnskapsbasert.
Hensikten med denne studien er å finne svar på forskningsspørsmålet «Hva er det som fremmer og hva er det som hemmer integrering av kunnskapsbasert praksis ved bachelor sykepleieutdanning i Norge?»
Metode: Fortolkende beskrivende tilnærming brukes i denne kvalitative empiriske studien.
Fokusgruppeintervju med 16 lærere på 4 studiesteder er gjennomført etter en semistrukturert intervjuguide. Intervjuene er tatt opp elektronisk, transkribert og analysert umiddelbart etter inspirasjon av konstant komparativ metode.
Resultater: Informantene i studien kjenner definisjonen av kunnskapsbasert praksis, men hadde mange og ulike synspunkter på og forståelse av begreper som brukes. Det undervises i kunnskapsbasert praksis ved samtlige skoler, men når det gjelder integrering av kunnskapsbasert praksis var det forskjeller mellom skolene. Dette gjaldt både hvor stort fokus lærerne hadde på kunnskapsbasert praksis i sin hverdag, hva de kjente til av det totale studietilbudet relatert til kunnskapsbasert praksis og hva de forventet av studentene når det gjaldt bruk av kunnskapsbasert praksis.
Konklusjon: Kompetanse i og positiv erfaring med kunnskapsbasert praksis hos lærer og en kultur for kunnskapsbasert arbeidsmetodikk i kollegiet, fremmer integrering av kunnskapsbasert praksis i undervisningen. Det samme gjør et godt samarbeid med praksisfeltet og forventninger om integrering av kunnskapsbasert praksis – fra helse- og utdanningspolitisk og administrativt/organisatorisk nivå. Manglede ressurser både til oppdatering av undervisningopplegg, generell faglig kompetanseheving og utprøving av nye pedagogiske metoder, samt lite støtte i kollegie og fra skolens ledelse, hemmer integrering av kunnskapsbasert praksis i undervisningen av bachelor sykepleiestudenter | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | kunnskapsbasert praksis | en_US |
dc.subject | bachelor sykepleie | en_US |
dc.subject | fortolkende beskrivelse | en_US |
dc.title | Integrering av kunnskapsbasert praksis i bachelor sykepleierutdanning – En kvalitativ studie | en_US |
dc.title.alternative | Integration of evidence based practice in education of undergraduate nurses – A qualitative study | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MAKP601 | en_US |