Mangfold som utfordring – om foreldresamarbeidet i en flerkulturell barnehage
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2675737Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for valg av tema baserer seg på mitt masterstudie i samfunnsarbeid og
ønske om mer kunnskap om inkluderingspraksis i ulike sammenhenger i barnehagen. Samfunnsarbeid står i en samfunnsvitenskapelig tradisjon og bygger på en tilnærming til samfunn og sosiale strukturer som noe som er skapt og endret gjennom menneskers handlinger.
Med fokus rettet mot de ansattes forståelser, handlinger og beskrivelser var jeg opptatt av å utforske eventuelle spenninger, konflikter og dilemma som kan oppstå i kjølvannet av et stort mangfold og hvordan de ansatte valgte å løse dette. Studien har en kvalitativ forskningstilnærming med deltagende observasjon som metode og har tatt utgangspunkt i ulike teorier fra samfunnsarbeid.
Følgende problemstilling har vært utgangspunkt for studien:
Hvordan håndterer de ansatte foreldresamarbeidet i en flerkulturell barnehage?
; Hva utfordrer et godt foreldresamarbeid?
Studien viser at et stort mangfold skaper noen spenninger, men samtidig utvides
grensene for hva som er normalt og gir for noen rom for større toleranse. Forhold og
egenskaper ved den ansatte i barnehagen, deres personlige erfaringer, normer og
verdier, erfaring i feltet, utdanningsbakgrunn og evne til refleksjon er faktorer som
påvirker. Det dreier seg også om hvilket handlingsrom den enkelte barnehage setter for den ansatte i form av ressurser, prioriteringer og styringsformer. Ikke minst dreier det seg om rådende verdier og normer som er nedfelt i lover og uttrykt gjennom politikk, eller eksisterer som en del av de kulturelle forutsetningene som omgir de som befinner seg i barnehagefeltet. I et komplekst samspill innvirker disse faktorene på samarbeidet med familiene både i form av begrensninger og handlingsrom
Beskrivelse
Masteroppgave i samfunnsarbeid, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen