Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrømme, Hilde
dc.contributor.authorMosdøl, Annhild
dc.contributor.authorNordheim, Lena Victoria
dc.contributor.authorVist, Gunn Elisabeth
dc.date.accessioned2019-05-28T06:53:16Z
dc.date.available2019-05-28T06:53:16Z
dc.date.created2015-01-08T14:13:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationStrømme, H., Mosdøl, A., Nordheim, L. V. & Vist, G. E. (2014). Effekt av å benytte sosiale medier i kampanjer for å fremme sunne levevaner (Rapport fra Kunnskapssenteret nr 26–2014). Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-8121-915-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2599098
dc.description.abstractÅ stimulere til sunne levevaner er viktig i arbeidet med å forebygge sykdom og fremme helse. Denne systematiske oversikten undersøker om bruk av sosiale medier i helserettede kampanjer kan påvirke til sunne levevaner knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, tobakk eller alkohol. Vi inkluderte syv studier. Det var svært mange ulike intervensjoner, og de fleste sammenligningene og utfallene ble målt kun av én liten studie. Studier som sammenlignet bruk av online sosiale nettverk med ingen informasjon eller informasjon gitt på annen måte, viste ingen eller kun små effekter på utfallsmålene endring i kunnskap, holdninger, subjektive normer, opplevd kontroll, intensjoner og atferd. Flere studier kombinerte online sosiale nettverk med andre tiltak, sammenlignet med ingen informasjonUtfallsmålene var endring i kunnskap, holdninger, atferd, matvaner, vekt, energi- og fettinntak, mestringsforventning og deling på sosiale medier. Én studie viste små effekter i favør av online sosiale nettverk i kombinasjon med andre tiltak på endring i kunnskap, holdninger og atferd knyttet til mattrygghet. Ellers var det ingen signifikante forskjeller. En studie som sammenlignet det å se motivasjonsvideoer med det å ikke se slike videoer viste liten eller ingen effekt på mestringsforventning og fysisk aktivitet. Vi fant ingen studier som sammelignet bruk av sosiale medier med bruk av tradisjonelle informasjonskanaler som aviser, TV og radio. Vi fant ingen relevante studier om tobakk eller alkohol. På grunn av at det kun var små studier og disse hadde svakheter i gjennomføringen har vi gjennomgående lav eller svært lav tillit til at effektestimatet ligger nær den sanne effekten. Det betyr ikke nødvendigvis at tiltaket er uten effekt, men vi kan ikke trekke klare konklusjoner om hvorvidt bruk av sosiale medier i kampanjer har effekt på levevaner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNasjonalt kunnskapssenter for helsetjenestennb_NO
dc.relation.ispartofRapport fra Kunnskapssenteret
dc.relation.ispartofseriesRapport fra Kunnskapssenteret;
dc.subjectHelsefremmend arbeidnb_NO
dc.subjectHealth Promotionnb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.subjectSocial medianb_NO
dc.titleEffekt av å benytte sosiale medier i kampanjer for å fremme sunne levevanernb_NO
dc.title.alternativeEffects of using social media in health awareness campaigns to promote healthy lifestyle habitsnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber92nb_NO
dc.source.issue26nb_NO
dc.identifier.cristin1193202
cristin.unitcode203,3,20,0
cristin.unitnameSenter for kunnskapsbasert praksis - Bergen
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel