dc.contributor.author | Gjertsen, Randi Nysæter | |
dc.date.accessioned | 2018-02-01T15:09:22Z | |
dc.date.available | 2018-02-01T15:09:22Z | |
dc.date.issued | 2013-06-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2481870 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i samfunnsarbeid | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn: «Forskning har vist en økning av mellommenneskelige konflikter i dagens arbeidsliv, spesielt innen pleie og omsorgsyrkene. Jeg fant at det var forsket lite på ansattes deltakelse og medvirkning i saker som handlet om arbeidsmiljøproblemer og løsninger. Min studie av ansatte som har deltatt i arbeidsmiljøprosjektet GE-org vil kunne bidra til mer kunnskap om dette temaet. Formål: Formålet med denne studien er å få mer kunnskap om hva ansatte selv mener er viktige faktorer for å nå mål om en blomstrende arbeidsplass, og hva som skal til for at de selv skal bli mer bevisste, aktive og involverte i å få til positive forandringer på arbeidsplassen. Deres kunnskap og erfaring fra kurset kan være nyttig for den enkelte, gruppen og arbeidsplassens videre arbeid med å utvikle en god mellommenneskelig atmosfære på jobben. Utdanning og forskningsinstitusjoner kan også nyttiggjøre seg deres erfaringer. Datamaterialet og metode: Jeg har gjennomført en kvalitativ studie av GE-org prosjektet. Forskningsdata har blitt produsert gjennom kvalitative dybdeintervjuer av ni deltakere, samt ett fokusgruppeintervju med de samme deltakerne. Kunnskap om GE-org prosjektet har jeg fått ved å intervjue de to prosjektlederne. Analyse og tolkning av data er gjort med utgangspunkt i Lindseth og Norbergs (2004) fenomenologisk /hermeneutiske tre trinns analysemodell og drøftet ut fra et samfunnsarbeids perspektiv. Funn: Å delta på GE-org prosjektet førte ikke til at det personlige samarbeidet eller atmosfæren på jobb ble forandret. Deltakerne opplevde likevel personlig nytte i form av psykologisk empowerment, økt kunnskap om ulike metoder som Gruppeevaluering, samt holdninger og verdier som skal til for å utvikle god kommunikasjon og samhandling. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Bergen University College | en_US |
dc.subject.other | samfunnsarbeid | en_US |
dc.subject.other | sosial deltakelse | en_US |
dc.subject.other | arbeidsmiljøkurs | en_US |
dc.subject.other | empowerment | en_US |
dc.subject.other | agency | en_US |
dc.subject.other | organisasjonslæring | en_US |
dc.subject.other | det nye arbeidslivet | en_US |
dc.subject.other | psykososialt arbeidsmiljø | en_US |
dc.title | Kursdeltakere som endringsagenter. En studie av deltakernes opplevelse av å delta i et arbeidsmiljøprosjekt/kurs. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |