Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRekdal, Ole Bjørn
dc.date.accessioned2018-02-01T15:08:31Z
dc.date.available2018-02-01T15:08:31Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationUniped, 2011, 34(2), s. 79-89en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481781
dc.description.abstractArtikkelen tar for seg ulike typer vanskeligheter med å avdekke plagiat i studentoppgaver og advarer mot å ha for sterk tiltro til hva elektroniske verktøy og plagiatkontrollprogrammer kan utrette i så måte. Slike programmer har en rekke begrensninger i rekkevidde, og dyktige juksemakere er i stand til å bruke tekniske løsninger som kan lure disse programmene. Strategier for å få bukt med plagiat som problem innen høyere utdanning bør legge større vekt på forebygging. Det vises til positive erfaringer med enkle tiltak som er blitt gjennomført ved Høgskolen i Bergen og som omfatter grundig og obligatorisk undervisning om kildebruk, obligatorisk veiledning på hjemmeoppgaver og en presisering av viktigheten av nøyaktige kildehenvisninger. Det siste inkluderer et eksplisitt og formelt krav om bruk av sideangivelse eller andre lokatorer i tilfeller der studenten anvender en avgrenset del av en større kilde, uavhengig av om det er et direkte sitat eller ikke.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesUnipeden_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
dc.subject.otherplagiaten_US
dc.subject.otherakademisk skrivingen_US
dc.titlePlagiat og forebygging: går vi over bekken etter vann?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal