Show simple item record

dc.contributor.authorPettersen, Marit
dc.date.accessioned2018-02-01T15:00:28Z
dc.date.available2018-02-01T15:00:28Z
dc.date.issued2009-03-20
dc.identifier.isbn9788277091037
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481653
dc.description.abstractVernepleie som fag og profesjon ble opprettet på begynnelsen av 60-tallet fordi andre yrkesgrupper ikke ønsket å jobbe med utviklingshemmede. Men undersøkelser i de seneste år om vernepleiers yrkesvalg konkludere med at interessen for arbeidet med utvilkingshemmede taper terreng under utdanningens løp, i stedet øker studenters interesse for arbeidsfelt som psykiatri og rus. Hvordan kan et engasjement for å arbeide med utvilkingshemmede vekkes og næres under studiet i dag som studenter flest ikke har forpraksis med arbeid med gruppen utviklingshemmede før studiet? Hvordan formidler de sitt engasjement, de som fremdeles velger det som tradisjonelt har vært vernepleierens samfunnsoppdrag, og hvilke utfordringer ligger i slik formidling? Denne artikkelen er et forsøk på å sette fokus på arbeidet med utviklingshemmede ved å formidle studenters, gryende eller tydelige, interesse for arbeid med utviklingshemmede og hvordan de muntlig og tekstlig formidler sitt etiske og politiske engasjement.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bergenen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserein nr. 1 2009, Forskningsrapporten_US
dc.titleHva gjør fokus på utviklingshemming viktig?en_US
dc.typeChapteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record