dc.contributor.author | Hetlevik, Caroline | |
dc.date.accessioned | 2014-08-07T09:00:44Z | |
dc.date.available | 2014-08-07T09:00:44Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/216832 | |
dc.description | Vernepleie
BSV5-300
Mai, 2014 | nb_NO |
dc.description.abstract | ”På hvilke måte kan tidlig intervensjon, og økt kunnskap om risiko-og beskyttende faktorer spille en viktig rolle i arbeid med barn som vokser opp i et rusbelastet hjem?”
Det er viktig å ha kunnskap om hvilke faktorer en skal ta hensyn til i forhold til tidlig intervensjon og eventuelle tilbud til barn og ungdom som har rusavhengige foreldre. Det vil alltid være individuelle forskjeller, så en må se på individet og hvilke faktorer som kan være avgjørende hos den enkelte. Men ved å ha kunnskap om både risiko- og beskyttende faktorer, kan det bidra til et skarpere blikk når en jobber med den enkelte, slik at det blir lettere å oppdage problemer og belastninger hos barnet. Som vernepleier har man mulighet til å jobbe
3
innenfor flere fagfelt, deriblant rusomsorg. Barn som vokser opp i rusbelastet hjem har nå etter helsepersonelloven (2010) § 10 a. rett på informasjon og nødvendig oppfølging fra helsepersonell, herunder blant annet vernepleiere. Dette er et viktig fagområde der vernepleiere kan bistå med mye kunnskap og forståelse. Blant annet har vi som vernepleiere gode kommunikasjonsferdigheter, sykdomsforståelse og evne til å tilrettelegge og lage tiltak for den enkelte, samt gode evner til å jobbe i tverrfaglig team som er veldig relevant innenfor denne tematikken. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | barn som pårørende | nb_NO |
dc.subject | rusavhengige | nb_NO |
dc.subject | rusbelastet hjem | nb_NO |
dc.title | Barn som lever med rusavhengige foreldre : på hvilken måte kan tidlig intervensjon, og økt kunnskap om risiko- og beskyttende faktorer spille en viktig rolle i arbeid med barn som vokser opp i et rusbelastet hjem? | nb_NO |
dc.title.alternative | Children living with substance abusing parents | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 29 | nb_NO |