Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReime, Monika Alvestad
dc.contributor.authorFjær, Svanaug
dc.date.accessioned2011-02-08T11:44:55Z
dc.date.available2011-02-08T11:44:55Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationReime, M. A. & Fjær, S. (2010). Å tilhøre, å bli, å delta: medvirkning i overgangen fra barnevernsinstitusjon til voksenliv. Fontene forskning, 2, 27-38en_US
dc.identifier.issn1890-9868
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149381
dc.descriptionDette dokumentet er en forfattar-versjon (akseptert versjon). Originalpubliseringa hos Fontene.no: http://www.fontene.no/fontene_i_pdf/fontene_forskning_i_pdf/
dc.description.abstractOvergangen fra barn til voksen er spesielt utfordrende for ungdom med alvorlig rus - og atferdsproblematikk i barnevernsinstitusjoner. Risikoen for et marginalisert livsløp er vel dokumentert. Artikkelen går i dybden på individuelle overgangsforløp med fokus på ungdommens opplevelse av deltakelse og innflytelse i prosessen frem mot den selvstendige tilværelsen. Hva opplever ungdommene som kilder til og begrensninger for medvirkning, og hvordan ser de på egen rolle og deltakelse når de beskriver institusjonsoppholdet? Artikkelen tar særlig for seg ungdom som er tvangsplasserte, og forholdet mellom tvang, autonomi og medvirkning er et gjennomgående tema. Er brukermedvirkning med sin begrepsmessige bakgrunn i voluntarisme forenlig med ungdommenes virkelighet? Artikkelen bygger på forskningslitteratur om barnevernet og 13 dybdeintervjuer med tidligere barnevernsklienter som ble gjennomført i forbindelse med undersøkelsen ”Den sårbare overgangen” (Reime, 2008).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFontene forskningen_US
dc.subjectbarnevernen_US
dc.subjectinstitusjonsomsorgen_US
dc.subjectbrukermedvirkningen_US
dc.subjectbrukererfaringeren_US
dc.subjecttvangen_US
dc.subjectovergangeren_US
dc.titleÅ tilhøre, å bli, å delta : medvirkning i overgangen fra barnevernsinstitusjon til voksenliven_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360en_US
dc.source.pagenumber27-38en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel