Blar i HVL Open på emneord "Zambia"
Viser treff 1-20 av 25
-
A comparative study on adolescents sex education in Zambia and Norway
(Student paper, others, 2014) -
A comparative study to explore the challenges faced by newly qualified nurses in their first year of practice : A cultural perspective of Norway and Zambia.
(Student paper, others, 2013)The purpose of this study was to explore challenges facing newly qualified nurses in the first year of practice, a cultural perspective on Norway and Zambia. This was a qualitative type of study with a purposeful convenience ... -
A Study to Explore Male and Female Involvement in Reproductive health and early childhood care in Norway and Zambia
(Student paper, others, 2013)The impact of male involvement in reproductive health and early childhood care in European countries including Norway has shown to yield great benefits for both the mother and child and the man himself. It has demonstrated ... -
Civic education : A case study for Norway and Zambia
(Student paper, others, 2013)SUMMARY The researchers of this paper all come from Zambia many miles away from Norway. They were born, raised and educated in Zambia. This research or topic of research is conceived on the basis of two countries‟ different ... -
Community studies : how to use local knowledge : a manual
(HSF Rapport, Book, 2008)Denne rapporten presenterer en manual for om hvordan bruke lokalkunnskap i zambiske skoler. Manualen er en guide for ansatte på alle lærerutdanninger og lærere i grunnskolen i Zambia. Manualen er et resultat av ... -
«Den gylne regel» Zambieres tro
(Student paper, others, 2017)«Hva uttrykker noen utvalgte zambiere om sin religiøse tro og hva troen har å si for hvordan de møter andre mennesker?» Gjennom dette prosjektet, «Den gylne regel» zambieres tro har jeg snakket med fire troende Zambiere ... -
Don’t give me a fish – teach me to fish instead
(Student paper, others, 2010)Gatebarn situasjonen i Livingstone er et økende problem, hovedsaklig på grunn av HIV/Aids generasjonen og fattigdommen som herjer Zambia. Myndighetene har jobbet med å finne ut hvordan de best mulig kan hindre en fremtidig ... -
Ein sjukepleiar si hand i Zambia
(Bachelor thesis, 2017) -
Hvilken synspunkter har 3 Zambiske lærere på hvordan skolen forbereder utviklingshemmede elever til å klare seg i det Zambiske samfunn?
(Student paper, others, 2014)I Zambia får ikke mennesker med betraktelige funksjonsnedsettelser lov til å gå på vanlige skoler med andre barn. Noen av dem får muligheten til å gå på spesial skoler hvor undervisningen skal være mer tilpasset deres nivå ... -
Hvilket syn har et utvalg Zambiske menn på mennesker med psykisk utviklingshemming i Zambia?
(Student paper, others, 2017)Jeg har gjennom faget Global Knowledge, og praksis jeg har hatt i Zambia gjennomført en undersøkelse rundt hvordan et utvalg av det Zambiske samfunn ser på mennesker med psykisk utviklingshemming. Jeg ønsket å få et innblikk ... -
Hvordan kan jeg som sykepleier forebygge infeksjoner, ved hjelp av god hygiene i Zambia?
(Bachelor thesis, 2018)Tittel: Hvordan kan jeg som sykepleier forebygge infeksjoner, ved hjelp av god hygiene i Zambia? Bakgrunn: Sykehusinfeksjoner er et økende problem og kunne i mange tilfeller vært unngått ved god hygiene (Stordalen, ... -
Hvordan på virker initiering fremtiden til zambiske jenter?
(Student paper, others, 2013)I denne oppgaven har jeg skrevet om initiering av zambiske jenter og min problemstilling er «Hvordan på virker initiering fremtiden til zambiske jenter?». Oppgaven er skrevet etter et 13 ukers praksisopphold i Zambia. Oppgaven ... -
Korleis er det for jenter å vokse opp i ein landsby i Zambia?
(Student paper, others, 2013)Zambia kan rangeras som rundt eit av dei fattigaste landa i verda. Over 70% av befolkninga lever i fattigdom. Spesielt ute i dei rurale områda der dei har tilgang på svært lite. Etter å ha hatt praksis i ein av landsbyane ... -
Korleis vert det opplevd for Zambiske mødrer/omsorgspersonar å ha eit barn med fysisk funksjonsnedsetting, og kva hjelp får dei frå lokalsamfunnet og staten?
(Student paper, others, 2017)Oppgåva er basert på ei undersøking som eg gjorde under mitt praksisopphald i Zambia våren 2017. Eg hadde mitt praksisopphald på ein skule for barn med fysisk funksjonsnedsetting og kom ut i frå det fram til problemstillinga: ... -
Kva synspunkt har tre zambiske på moglege årsakar til borneekteskap?
(Student paper, others, 2017)Denne prosjektoppgåva er skrive i samband med eit tre månadars opphald i Livingstone, Zambia. Under dette opphaldet var eg i praksis ved ulike institusjonar, som til dømes skular, SOS borneby og sosial kontoret. Problemstillinga ... -
Kvalitetssikring av studentutveksling Studentrefleksjonar i praksis under utvekslingsopphald i Zambia
(HVL-Rapport;20/2021, Report, 2021)Verda blir mindre på grunn av meir mobilitet blant menneske, av ulike grunnar. Dette fører til at kulturell kompetanse og kulturell bevisstheit er meir enn nokon gang viktige ferdigheiter i sjukepleieyrket (Cowan & Norman, ... -
Må en være religiøs for å bli akseptert i det Zambiske samfunnet- og hvilken betydning har religion for menneskene der
(Student paper, others, 2014)Denne oppgaven har jeg skrevet etter et 13 ukers praksisopphold i Zambia. Problemstillingen for denne oppgaven er: "Må en være religiøs for å bli akseptert i det Zambiske samfunnet- og hvilken betydning har religion for ... -
På lag med den HIV-positive : hvordan kan sykepleiere støtte mennesker som lever med HIV-diagnose i Zambia?
(Bachelor thesis, 2017)Sammendrag Tittel På lag med den HIV-positive Bakgrunn Vi er to sykepleierstudenter som har hatt praksis i Zambia, hvor vi oppfattet HIV som en tabubelagt sykdom. HIV er et utbredt og velkjent problem i hele verden. I ... -
Pneumoni - førebyggande tiltak hos nyfødde i Zambia
(Bachelor thesis, 2018-05-01)Tittel Pneumoni – førebyggande tiltak hos nyfødde barn i Zambia Bakgrunn Globalt døyr 8,8 millionar barn årleg, før dei er fylt fem år. Minst to av tre barndødsfall kan førebyggast (World Health Organization, 2010; ... -
Praksis i utlandet - den nye dannelsesreisen?
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Kan den kompetansen førskolelærerne uttrykker at de har fått gjennom 3 måneders opphold i Zambia ha relevans i forhold til ny barnehagelærerutdanning? Denne artikkelen tar utgangspunkt i empirisk materiale fra 29 norske ...