Browsing Høgskulen på Vestlandet by Journals "UNIPED"
Now showing items 1-17 of 17
-
Digitale læremiddel i lærarutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The background for the article is a development project of digital learning resources linked to the requirement to adapt teaching to a digitalized society. Employees at four different teacher education institutions are ... -
Er høyere organisasjons- og ledelsesstudier egnet for utvikling av reflekterte praksisaktører?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Til tross for et rikt teoretisk innhold, kritiseres høyere organisasjons- og ledelsesstudier for ikke å kvalifisere studentene for arbeidslivet. Artikkelen diskuteer denne problematikken basert på hva som karakteriserer ... -
Exploring students' entrepreneurial identity matching through cross-cultural learning :
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Entrepreneurship education programs have shown to be powerful identity workspaces, where students, through real-life practice, make sense of who they can be as entrepreneurs. Through identity matching, they personalize ... -
Fagfellevurdert undervisning og kollegarettleiing i høgare utdanning. Frå modell til gjennomføring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Det er ifølgje stortingsmeldinga om kultur for kvalitet i høgare utdanning (Kunnskapsdepartementet, 2017) ei forventning om at institusjonane i høgare utdanning får på plass system for kollegarettleiing og fagfellevurdert ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert ... -
«… gikk ut i praksis som en ny og bedre utgave av meg selv». Studenterfaringer med en fagovergripende temauke om danning i grunnskolelærerutdanningene.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen vil vi presentere og diskutere hvordan vi ved Høgskolen i Bergen (HiB) har arbeidet med studentenes danning i andre året av grunnskolelærerutdanningene (GLU). Betydningen av studentenes profesjonelle ... -
«Korleis tenkte du no?» Frå øving til gjennomføring i grunnskulelærarutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen presenterer eg ein studie der føremålet har vore å utvikla eit undervisningsdesign som kan støtta studentane i deira profesjonelle utvikling. Eit vesentleg element i designet er å tilby studentane kunnskap ... -
Lege- og sjukepleiestudentar sine opplevingar av tverrprofesjonell samarbeidslæring i spesialisthelsetenesta: ein kvalitativ studie
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Lege- og sjukepleiestudentar i praksis ved Førde Sentralsjukehus jobbar i tverrprofesjonelle team. Studentane planlegg og gjennomfører utgreiing, pleie og behandling for ein pasient med uklar/ kompleks tilstand, og er under ... -
Organisasjons- og ledelsesstudier som arenaer for utvikling av praksisaktører
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen drøfter undervisningsmessige utfordringer relatert til å gjøre organisasjons- og ledelsesstudier innenfor høyere utdanning til arenaer for utvikling av praksisaktører, som reflekterte ledere og medarbeidere ... -
Refleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøving
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Formålet med lærerspesialistordningen og utdanningen var å gi lærere faglige utviklingsmuligheter og å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet. I denne artikkelen løfter vi frem hvordan ti lærerspesialiststudenter i ... -
Refleksjoner rundt et utviklingsprosjekt: Forbedring av undervisningsopplegget i MAT101 ved Universitetet i Bergen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Høyere utdanningsinstitusjoner står overfor store utfordringer for å holde førsteårsstudenter aktive, engasjerte og motiverte. Dette arbeidet presenterer endringer i undervisningsopplegget og forbedringer av pedagogiske ... -
Sjukepleiestudentar lærer å kommunisere med born i alternativ praksis: Barnehagar og bamsesjukehus som praksisarena
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Bakgrunn Faglege retningsliner forventar at sjukepleiarar har kompetanse i å kommunisere med born. Få studentar får praksis i sjukepleie til born. Studien undersøkte sjukepleiestudentar si læring i kommunikasjon med born ... -
Studentar sitt syn på kvalitet i barnehagelærarutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I 2012 blei norsk barnehagelærarutdanning reformert. Fokuset i policyprosessen var å skape ei modernisert utdanning av høg fagleg kvalitet. Ein viktig del av norsk høgare utdanning omfattar studentane sine tilbakemeldingar. ... -
Studentinvolvering i forsking: Sjukepleiarstudentar sine erfaringar med å delta i gjennomføringa av eit forskingsprosjekt
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Sjukepleiarar sine kunnskapar om forsking er framheva som viktig for å sikre god kvalitet på helsetenester. For å bidra til auka forståing og interesse for forsking er det eit uttalt utdanningspolitisk mål at sjukepleiarstudentar ... -
Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i ... -
Å bli ein som jobbar. Ein tematisk analyse av studentperspektiv på obligatorisk praksis i sosiologi ved Høgskulen på Vestlandet (HVL)
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Forventningar om framtidige kompetansebehov legg føringar for tettare samarbeid mellom høgare utdanningsinstitusjonar og arbeids- og samfunnsliv. Som ein del av denne utviklinga har fleire utdanningsinstitusjonar introdusert ... -
Å fremme studenters evne til refleksjon - en pedagogisk utfordring
(Peer reviewed; Journal article, 2013)Artikkelen retter oppmerksomheten mot refleksjonsprosessen i en sykepleierutdanning slik den kommer til uttrykk i studenters refleksjonsnotat. Fokus er på notater som karakteriseres som ikke-reflekterte. At studenters ...