Browsing Høgskulen på Vestlandet by Journals "Journal for Research in Arts and Sports Education"
Now showing items 1-16 of 16
-
The association between preschool quality and objectively assessed physical activity among Norwegian preschoolers
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Various aspects of the preschool environment may either promote or restrict children’s moderate- to-vigorous physical activity (MVPA), for example through opportunities for outdoor play. The aim of the present study was ... -
Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this study, the use of the term movement in the Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens (hereinafter, the “framework plan”) was investigated. Movement is understood as crucial for the core values in ... -
Dans i kroppsøvingsfaget – mer enn gode intensjoner?
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Siden årtusenskiftet har dansen styrket sin posisjon i populærkulturen. I denne artikkelen undersøker vi om dansen i skolen har styrket sin posisjon tilsvarende. Omfanget av danseundervisning i kroppsøvingsfaget sees på ... -
A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The intention of this article is from a phenomenological perspective to “unpack” the role of emotions when teaching practice-based subjects in higher education. When teaching practice-based subjects, educators’ embodied ... -
An ecocritical perspective on friluftsliv students’ relationship with nature
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Friluftsliv (“free-air life”) and outdoor education programmes should educate for sustainable development in response to the crisis facing the natural world. By aiming for education for sustainable development, friluftsliv ... -
En veiledende dialogisk tilnærming til begrepet dybdelæring i sangundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen kontekstualiserer sangundervisning i kulturskolefeltet, og er et bidrag til sangfaglige og sangpedagogiske perspektiver på dybdelæring i dialog om og med flerfaglig kunnskap. Forsknings- og utviklingsprosjektet ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Global Science Opera: Enacting Posthumanising Creativity
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is a theory/practice positioning paper which applies posthumanising creativity as a conceptual framework for Global Science Opera (GSO) practice, in the context of global education/citizenship and STEAM ... -
How does a primary school organize outdoor swimming and water safety lessons?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The main purpose of this study was to explore how a primary school organized a week with outdoor education, and especially what characterized the outdoor swimming and water safety (SWS)-lessons. The SWS-lessons were part ... -
Hva kjennetegner utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen? En gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes nettbaserte informasjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Universiteter og høgskoler (UH) i Norge tilbyr forskjellige utdanningsveier for studenter som ønsker å bli kroppsøvingslærere. Historisk har det vært to ulike veier til kroppsøvingslærerprofesjonen: én utdanningsvei med ... -
Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole - en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Artikkelen presenterer en kunnskapsoversikt basert pa° en systematisk gjennomgang av empiriske studier om friluftsliv i norsk skole der elevers opplevelser eller stemmer kommer til uttrykk. En slik oversikt er ikke tidligere ... -
"Imagine if... stepping into someone's shoes" as a research method
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker og diskuterer hvordan fiksjonsrammer kan anvendes som metode i forskning innen dramafeltet, og hvordan denne tilnærmingen bidrar til at forskerne forstår de situerte øyeblikkene som undersøkes. ... -
Kroppen i lærebøker i videregående skole - et innblikk i kroppsøvingsfagets ideologiske kamp
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen omhandler hvilke kroppsdiskurser som framtrer i lærebøker som brukes i kroppsøvingsfaget i videregående skole, og hvordan disse kroppsdiskursene inngår i ideologiske kamper om innflytelse og dominans når det ... -
The moment of play and movement: A qualitative study of children`s playful shared movements.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of this article is to investigate children’s playful shared movements on the preschool playground and to understand their doings when they perform apparently new and unexpected movements in these meetings. Video ... -
Vegen frå å ha det til å ta det – å skape motstandsdyktige spelarar i toppfotball
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The study examined psychosocial elements in facilitating the development of resilience in professional male soccer players in a team playing in Eliteserien. Semi-structured interviews were conducted with three coaches and ... -
Å forske med kunsten kollaborativt i en fortellerforestillingsproduksjon
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen viser forskerne, som også er fortellere, hvordan de i utviklingen av sin egen fortellerforestilling forsket med kunsten. Artikkelforfatterne forsøker å vise en selvrefleksivitet og metodologisk bevissthet ...