Browsing Høgskulen på Vestlandet by Journals "FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk"
Now showing items 1-8 of 8
-
Aarup 1960 and the poetics of materials
(Peer reviewed; Journal article, 2021)All design has its own conditional modes of expression; however, these are realised through the maker’s sense of the possibilities of materiality. This essay was inspired by a reclaimed piece of 1960s furniture designed ... -
«Det ekstra laget» – for en helhetlig undervisning. Observasjonstegning og forestillingstegning i skolen – hva står på spill
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen belyser hvordan lærere i ungdomsskolen underviser for å gi elevene erfaring med observasjonstegning og forestillingstegning i Kunst og håndverk. Studien er en kvalitativ casestudie som bygger på observasjoner, ... -
Experiencing (from) the inside – Mediated perspectives in kindergartens
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper presents a case study of preservice kindergarten teachers’ use of new form of digital imagery. The paper introduces spherical cameras and digital microscopes and discusses their affordances when introduced in ... -
Formingsforskning i en ny tid? En undersøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen undersøker og diskuterer hvordan forskningstradisjonene i kunst og håndverk utformes og endres over tid. Søkelyset rettes mot den historiske utviklingen fra 1970-tallet og frem til i dag, i lys av Evetts(2013) ... -
Hvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? Kunst og håndverk i et kjønns- og likestillingsperspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen søker vi svar på hvilke kjønns- og likestillingsrelaterte utfordringer kunst og håndverk står overfor i dag. Vi ser på faget, lærerne og elevene som historiske aktører, som på ulike måter kan bidra til ... -
Learning about materiality through tinkering with Micro:bits
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper discusses two pilot projects in Art and design education at the teacher training at Western Norway University of Applied Sciences. In the second round of drafts for the new curriculum of Art and design digital ... -
A network of co-created knowledge - A field in progress
(Others, 2023)In 2013, the National Center for Art and Culture in Education took the initiative to gather teacher educators in design, Art and Craft in an independent network, in order to strengthen cohesion and develop the field of ... -
Utvidet virkelighet i bøker for barn – «Augmented Reality» og analoge bøker
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen ser vi på bruk av utvidet virkelighet («Augmented Reality»/AR) i samspill med analoge bøker. Disse bøkene er produsert av barnehagelærerstudenter med målgruppe barn 2-5 år. Gjennom estetiske læringsprosesser ...