Browsing Høgskulen på Vestlandet by Journals "Acta Didactica Norden (ADNO)"
Now showing items 1-16 of 16
-
«Det handlar om å lære seg å bruke det» - Om djupnelæring i grunnskulefaget kunst og handverk
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Djupnelæring har fått ei sentral rolle i nyare norske skulepolitiske dokument. Denne artikkelen ser på djupnelæringsomgrepet i Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) i grunnskulefaget kunst og handverk (KH) og ... -
Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker hvordan norske ungdomsskoleelever forstår motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust. Denne studien er aktuell fordi LK20 fremhever kunnskap om Holocaust som et virkemiddel til ... -
Generasjon 2.0: Mannlige lærere i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg ... -
I hvilken grad påvirker omvendt undervisning elevenes læringsutbytte i matematikk på 9. trinn sammenlignet med tradisjonell undervisning?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Matematikk-kunnskapene til norske elever har fått mye oppmerksomhet de siste årene på grunn av resultatene i TIMSS og PISA. Flere studier viser til at omvendt undervisning gir økt læringsutbytte i matematikk. I denne studien ... -
Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mentorordningar, der studentar blir rettleia av ein vidarekommen student eller tilsett, har fått mykje merksemd i høgare utdanning dei siste åra. I norske styringsdokument for sektoren ligg det ei forventning til at slik ... -
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner ... -
Om kardinaltal og det å oppfatte kardinaltal
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne teoretiske artikkelen diskuterer vi kardinaltal og kva det vil seie å oppfatte kardinalitet og kardinaltal. Artikkelen går inn på detaljar som krev ei avklaring av desse omgrepa. Her hentar vi inspirasjon blant ... -
De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen: Overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Med innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn (GLU 1-7 og GLU 5-10) er mastergrad blitt et krav til alle som skal bli lærere. Vi vet foreløpig lite om masteroppgavene i de praktiske ... -
Prosessdrama som estetisk læreprosess: Ein strategi for utforskande iscenesetjing av sentrale verdiområde i Fagfornyinga
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I den overordna delen av Læreplanverket (heretter omtala Fagfornyinga) blir det poengtert at skulen skal la elevane utfalda skaparglede, engasjement og utforskartrong, og at dei skal få erfaring med å omsetja idear i ... -
Rammefaktorenes betydning for mat- og helseundervisningen på 1.–4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mat og helse har kompetansemål etter 4. trinn i norsk grunnskole, men få studier har sett på betydningen av rammefaktorer for undervisningen i mat og helse på barnetrinnet. I denne studien undersøker vi læreres og skolelederes ... -
Research assignments in teacher education - Norwegian undergraduate student teachers’ experiences of the writing process
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of Norway’s reformed teacher education programme is to educate research-literate teachers who are able to integrate research-based knowledge into classroom experiences. Based on this, the aim of the present study ... -
Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20)
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I artikkelen analyserer forfatterne læreplan for kroppsøving som faglig og fagpolitisk tekst i læreplanreformen Fagfornyelsen i skolefagene (LK20). Forfatterne sammenligner to tekster, Utdanningsdirektoratets høringsutkast ... -
Standardisering av WHO-anbefalingen for fysisk aktivitet for barn og unge og konsekvenser for praksis i norske skoler.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen tar forfatterne opp til diskusjon Verdens helseorganisasjon (WHO) sin anbefaling for barn og unge om 60 minutter fysisk aktivt daglig, og et eksempel på hvordan denne helsebaserte anbefalingen blir innført ... -
Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.-4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen kartlegger hvordan undervisning i skolefaget mat og helse blir gjennomført på 1.–4. trinn og belyser variasjoner og utfordringer i dagens undervisningspraksis. Datagrunnlaget består av 24 kvalitative intervjuer, ... -
Vilkår for fleirspråklegheit i norskfaget – Ein analyse av læreplanar og lærebøker med fokus på fleirspråklege kompetansemål
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen fokuserer på korleis fleirspråklegheit trer fram i læreplan- og lærebokdiskursar knytt til norskfaget. Korleis tematiserer lærebøkene fleirspråklegheit ut frå dei føringane læreplanen gir forfattarane, og er ... -
Vurdering i kroppsøving for livslang friluftslivsglede
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Friluftsliv og vurdering i kroppsøving står fram som utfordrande å innfri etter Læreplan for Kunnskapsløftet 2006 sine intensjonar. Denne studien undersøker korleis fem lærarar beskriv vurderingsarbeid etter å ha gjennomført ...