Meningsskaping, endringsarbeid og strategier: En studie av mellomledernes opplevelse av kompetanseutvikling i NAV-kontoret
Abstract
Denne masteroppgaven har som formål å belyse mellomledernes opplevelse av arbeidet med kompetanseutvikling i NAV-kontor. Det er en kvalitativ studie der det er gjennomført åtte intervjuer av mellomledere i NAV-kontor, i samme fylke. Problemstillingen som belyses er «hvordan opplever mellomlederne å jobbe med kompetanseutvikling i NAV-kontoret?» Funnene er drøftet opp mot teori innenfor ledelse, mellomledelse og meningsskaping, samt relevant forskning. Studien gir et bidrag til ny innsikt i mellomledernes opplevelse av kompetanseutviklingsarbeidet.
Studien finner at mellomlederne opplever å være meningsskapere som fortolker og oversetter krav, føringer og kompetansepakker som kommer fra Arbeids – og velferdsdirektoratet og NAV fylke ned til NAV-kontoret. Mellomlederne opplever at pakkene, føringene og kravene som kommer er omfattende og uklare, og at de må fortolkes, oversettes og gjøres forståelige i NAV-kontoret en lokal kontekst. Et annet tydelig funn er at mellomlederne opplever at kompetanseutvikling i stor grad handler om å skape endring. Mellomlederne vektlegger selv at kompetanseutvikling handler om endringer i form av å innføre nye arbeidsmetoder, nye datasystemer, avvikling og utvikling av kompetanse, og å igangsette konkrete aktiviteter med mål om at NAV-kontoret skal jobbe bedre og smartere. Mellomlederne blir dermed meningskapere og endringsagenter.
Økende press på tjenestene og budsjettkutt bidrar til at mellomlederne i studien opplever betydelige utfordringer i kompetanseutviklingsarbeidet. De har lite tid, står i krysspress og det er vanskelig med prioriteringer, økonomi og ressurser. Mellomlederne bruker ulike strategier for å fremme kompetanseutvikling i organisasjonen. Som å være støttespillere, tilretteleggere og å kjenne medarbeiderne sine. De involverer medarbeiderne, skaper arenaer for kompetanseutvikling, er gode rollemodeller og legger vekt på samarbeid. Mellomlederne benytter seg av situasjonsbestemt ledelse kjennetegnet av en støttende og relasjonsorientert lederstil, og tilpasser seg den enkelte medarbeideren og konteksten.
Nøkkelord: NAV, mellomledere, kompetanseutvikling, meningsskaping, endring, strategier
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing
Fakultet for teknologi, miljø og samfunnsvitenskap
Handelshøgskulen HVL