Hvordan opplever fedre det å få et barn med barneautisme?
Abstract
Denne masteroppgaven handler om å få innblikk i fedres opplevelser når barnet får diagnosen barneautisme. Hensikten med studien har vært å sette fokus på fedrenes erfaringer og perspektiv, og bidra til mer forskningsbasert kunnskap om hvordan far opplever sin egen rolle, både i de tette nære relasjonene hjemme, men også ut mot den verden og fremtiden barnet hans skal vokse opp i og være en del av.
Jeg har forsket ut fra følgende problemstilling: Hvordan opplever fedre det å få et barn med barneautisme?
Studien tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
1. Hvilke rolle inntar far i familien når barnet får diagnosen barneautisme?
2. Hva blir viktig for far i relasjon til barnet sitt?
3. Hvilke tanker har far om barnets hverdag og fremtid? Studiens vitenskapelige ståsted er sosialkonstruksjonismen.
Studien er kvalitativ og basert på tre semistrukturerte intervjuer med tre ulike fedre, som alle har barn med diagnosen barneautisme. Ved å benytte analysemetoden refleksiv tematisk analyse, presenteres fire hovedtemaer med tilsammen elleve undertema. De fire hovedtemaene er:
1) Å opprettholde balansen i familien
2) Å være barnets trygge havn
3) Sorgen over tapet av den enkle fremtiden
4) Å ruste barnet for fremtiden Funnene i studien viser at de spurte fedrene i studien i stor grad inntok en praktisk og handlingsrettet rolle i møte med de utfordringene det medfører å få et barn med diagnosen barneautisme. Det ble viktig for fedrene å forberede barna på fremtiden, og alle var delaktige i barnas hverdag og den oppfølgingen det medfører. Fedrene forteller om tøffe dager, om bekymringer for fremtiden og hvordan de står på for å sikre at barna får den hjelpen de trenger. De forteller også historier om gjennombrudd hvor de opplever å forstå barna sine, om kjekke opplevelse sammen, og om samarbeid i familien
Description
Master i familieterapi og relasjonelt arbeid. Høgskulen på Vestlandet