Optimalisering av læring og etterlevelse i henhold til §26 i brann- og redningsforskriften: En studie av After Action Review og Big Five-metoden i brannvesenet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3176141Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Effekt og læringspunkt er viktige begreper i denne forskningsrapporten, som undersøker hvordan evalueringer etter hendelser ved bruk av AAR og Big Five-metoden kan påvirke læring og evalueringsarbeid i brannvesenet. Studien tar sikte på å identifisere hvordan slike evalueringer kan bidra til å forbedre fremtidig innsats og praksis, samt å skape en bedre forståelse av hvorfor hendelser skjer. Evalueringer som gjennomføres i brannvesenet vil gi betydningsfulle læringspunkter som kan deles og brukes til forbedringsarbeid på tvers av kommuner og brannvesen.
Studien bruker en kvalitativ forskningsmetode som inkluderer tre ulike datainnhentingsmetoder: observasjonsstudier, litteraturstudier og intervjuer. Observasjonsstudiene ble gjennomført med deltakere fra brannvesenet som er under utdanning på Fagskolen ved Norges Brann- og Redningsskole i Tjeldsund. Observasjonene ble gjort på de dagene hvor kursinnholdet omhandlet After Action Review. Tilsvarende metode ble også brukt under veilederkurset i AAR som ble gjennomført hos Myndigheten för sammhällsskydd og beredskap - MSB i Karlstad, Sverige, med deltakere fra brannvesenet i Norge.
Intervjuer ble gjennomført med noen av kursdeltakerne fra begge kursene og med andre ansatte i ulike brannvesen i Norge. Hensikten var å få varierte perspektiver på erfaringene etter implementering av evalueringsmetodene. Intervjuene undersøkte også hvor mange som brukte After Action Review eller Big Five som evalueringsmetode. For å samle relevant teoretisk og regelverksmessig informasjon ble litteraturstudier gjennomført, inkludert regelverk, After Action Review og Big Five. Ved å kombinere observasjon, intervjuer og litteraturstudier gir forskningen en helhetlig vurdering av hvordan brannvesenet forholder seg til kravene i brann- og redningsforskriften §26.
Siden Brann og redningsskolen har tatt inn AAR som evalueringsmetode, og siden innføringen av After Action Review anses som en endring, er studien rettet mot å forstå hvordan en slik endring blir mottatt i en organisasjon som er definert som en lærende organisasjon. Etter å ha gjort en del intervjuer ble det klart at noen hadde ikke hørt om AAR, andre ville ikke bruke AAR, og andre igjen ønsker å bruke Big Five metoden. Det ble derfor besluttet å se på disse to metodene for sammenligning.
Myndighetene har tidligere hatt hovedfokus på forebyggende arbeid for å redusere risiko og forhindre tap av materielle verdier og menneskeliv. Historisk sett så har hovedfokuset tidligere vært på øvelser, basert på Brann- og eksplosjonsvernloven med brann- og redningsvesenforskriften kapittel 5, §25 Øvelseskrav til brann- og redningsvesenet (DSB, 2021)
I 2015 ble det innført en ny lov som trådte i kraft i 2016, og denne omfattet vurderinger etter hendelser. §26 Evaluering og læring etter hendelser innførte et nytt krav om implementering av evalueringer etter hendelser (DSB, 2021). I motsetning til forskriftens §25, som krever registrering av læringspunkter etter øvelser, krever §26 at læringspunkter skal registreres etter faktiske hendelser (DSB, 2021).
Ved å innføre nye evalueringsmetoder i brannvesenet for å identifisere læringspunkter kan man oppnå en bedre forståelse av hva som kan forbedres, hva som ikke fungerte og bør avsluttes, og hvilke elementer som er gode og kan beholdes. Det er essensielt at utviklingen innen brann- og rednings-vesenet er basert på et langsiktig perspektiv og forankret i fremtidsrettede planer. For å kunne møte fremtidige behov i samfunnet på best mulig måte, trengs det mer kunnskap og kontinuerlig utvikling.
Beskrivelse
Brannsikkerhet ved Høgskulen på Vestlandet. Fakultet for teknologi, miljø- og samfunnsvitskap