Echoes of Erasmus
Abstract
Echoes of Erasmus-prosjektet utforsker hvordan kreativt samarbeid i musikkproduksjon kan styrkes på tvers av kulturer og sjangre i høyere utdanning. Prosjektet, som involverte internasjonale partnere fra Norge, Irland og Portugal, bestod av tre hovedfaser: komponering og innspilling av musikk, innstudering og fremføring på konsert, og videre innspilling og bearbeiding av musikken. Gjennom disse fasene ble det lagt vekt på å skape en balanse mellom struktur og fleksibilitet for å fremme kreativitet og samarbeid, noe som ble realisert gjennom bruk av både tradisjonelle og digitale musikkpraksiser. Refleksjonene i prosjektet fremhever transkulturalitet, musikkens rolle i å bygge broer mellom ulike kulturer, og hvordan teknologiske verktøy kan støtte og utfordre kreative prosesser. Arbeidet bidro med ny innsikt i fagdidaktikk og utøving av musikk ved å fremme samarbeid og kommunikasjon på tvers av kulturer og språk. Studentene utviklet ferdigheter innen musikkproduksjon og lærte å navigere i en mangfoldig kontekst, der tilpasningsevne og evnen til å samarbeide var sentralt. Selv om tekniske og kunstneriske utfordringer oppstod, ble prosjektet et godt eksempel på hvordan internasjonale prosjekter kan styrke både musikkutøvelse og didaktiske praksiser. Videreutvikling av prosjektet vil fokusere på å øke studentenes deltakelse i kreative prosesser som komposisjon, arrangering og musikkteknologi, med mål om å bygge videre på den tverrkulturelle dialogen og styrke internasjonalt samarbeid i høyere utdanning
Description
Refleksjon av kunstfaglig forskning