Posisjon og innflytelse i barnehagen: Hvordan ansattes stilling og bakgrunn former hierarkiske relasjoner.
Abstract
Barnehagen er en pedagogisk institusjon hvor stillingene differensieres ut fra omfang av
ansvarsområder og utdanning. De vanligste stillingene er barnehageassistent som ikke
krever en formell utdanning, barne- og ungdomsarbeider som krever videregående skole,
barnehagelærer, pedagogisk leder og barnehagestyrer, som alle tre krever
barnehagelærerutdanning. Denne studien bygger på en kvalitativ undersøkelse hvor
personalets opplevelse av hvordan egen stilling og bakgrunn påvirker deres innflytelse i
barnehagen. Med dette som utgangspunkt har Pierre Bourdieu sine teorier om sosial,
kulturell, økonomisk og symbolske kapital blitt benyttet som rammeverk for å analysere
hvordan ulike former for kapital påvirker maktforholdet og relasjoner innenfor barnehagen
som organisasjon. Denne studien bygger på et ønske om å undersøke hvordan den sosiale
kapitalen, knyttet til relasjoner og nettverk, påvirker innflytelse og posisjon mellom ledelsen
og de ansatte. Videre hvordan den kulturelle kapitalen, som utdanning og erfaring, påvirker
de ansattes oppfatning av hierarkiet og deres rolle i barnehagen. I denne studien vil det
være en grunnleggende gjennomgang av den økonomiske kapitalen, men denne vil ikke
være av stor betydning for min oppgave. Videre vil jeg utforske hvordan den symbolske
kapitalen, som status og anerkjennelse, bidrar til oppfatningen av ledelsen og organiseringen
av hierarkiet i barnehagen. Deretter blir mine funn presentert og drøftet i lys av relevant
teori.
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse- og
velferdsleiing og utdanningsleiing
Fakultet for teknologi, miljø og samfunn
Handelshøgskulen HVL