Systematisert «leirbålstemning» - en praktisk vei til kompetanseutvikling som fungerer?
Abstract
Denne masteroppgaven handler om kompetanseutvikling i avklaringstiltaket sett fra avdelingslederens perspektiv. Målet med studien har vært å undersøke hva kompetanseutvikling innebærer og hvordan avdelingsleder som nøkkelaktør legger til rette for læring i sin avdeling. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling utformet:
«Hva kjennetegner kompetanseutvikling for veiledere i avklaringstiltaket, og hvordan legger avdelingsleder til rette for læring på individ- og organisasjonsnivå?»
Det er benyttet en kvalitativ metode med intervjuer av syv avdelingsledere i ulike regioner og det er gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet. Gjennom beskrivende analyser og drøfting i lys av relevante teorier fra organisasjonslæringslitteraturen, har jeg avdekket en kompleks dynamikk mellom formelle kompetanseutviklingstiltak og uformelle læringsarenaer.
Funnene viser et gap mellom uttalt viktighet av kompetanseutvikling og faktisk implementering av læringstiltak. Dette manifesterer seg gjennom et fravær av strukturer for oppfølging og evaluering av tiltak, og et uforløst tverrfaglig potensial. Avdelingsledernes rolle preges av en ambivalens, der de anerkjenner viktigheten av kompetanseutvikling, men møter utfordringer i å prioritere og tilrettelegge for langsiktig læring. Oppgaven identifiserer flere faktorer som påvirker kompetanseutviklingen: kultur, ledelsesbarrierer og en varierende forståelse for hva kompetanseutvikling innebærer. For å adressere utfordringene foreslår studien implementering av «Leirbålsamlinger» - en innovativ tilnærming som forsøker å skape en arena for dypere kritisk refleksjon, åpen dialog og kollektiv læring.
Oppgaven konkluderer med at avdelingslederens rolle som tilrettelegger er avgjørende for effektiv kompetanseutvikling i avklaringstiltaket, og at det krever en helhetlig tilnærming. Dette innebærer å fremme kritisk tenkning, finne en balanse mellom formelle- og uformelle læringsarenaer og aktiv utnyttelse av det tverrfaglige potensialet.
Nøkkelord: Kompetanse, Kompetanseutvikling, Avdelingsleder, Organisasjonslæring, Avklaringstiltak.
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for teknologi, miljø og samfunnsvitenskap
Handelshøgskulen HVL