«Også her kan det samiske trekkes inn!»: En kvalitativ studie av hva lærere og lærerutdannere mener en godt balansert og integrert formidling av samiske temaer og perspektiver i norskfaget kan være
Master thesis

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [312]
Abstract
Kunnskapsløftet 2020 gav samiske temaer en mer fremtredende plass i skolen og i norskfaget. Dette økte også kravene til læreres formidling av samiske temaer. Til tross for mange gode intensjoner, viser forskning at samiske temaer og perspektiver ennå ikke er tilfredsstillende integrert i skole og lærerutdanning. Forskning indikerer at lærere trenger mer kunnskap om samiske temaer, urfolksperspektiver, mangfoldskompetanse og didaktiske muligheter. Videre viser forskning at lærebøker i norskfaget ikke strekker til, og at prosessen med å inkludere samiske temaer går tregt, selv om utviklingen er positiv. Denne masterstudien undersøker hvordan lærere best kan formidle samiske temaer i norskfaget gjennom problemstillingen: Hva er de viktigste kriteriene for en godt balansert og integrert formidling av samiske temaer og perspektiver i norskfaget, og hvilke rammefaktorer kan være betydningsfulle i denne sammenhengen?
Studien bygger på kvalitative intervjuer med fire lærere: to fra videregående skole og to lærerutdannere, alle med interesse for og erfaring med formidling av samiske temaer. Funnene identifiserer seks kriterier for god praksis og fire rammefaktorer som hemmer eller fremmer god praksis. Det viktigste kriteriet er lærernes kunnskap. Andre kriterier inkluderer integrering av samiske temaer i norskfaget, en balanse mellom problemorienterte og positive sider ved samiske temaer og viktigheten av å vise frem samisk mangfold. Estetiske erfaringer blir trukket frem som en ressurs, og dette diskuteres opp mot kulturell appropriasjon. Det å tåle vanskelige situasjoner i klasserommet blir også kommentert.
Rammefaktorene inkluderer samisk stedstilhørighet som et viktig premiss for både tilgang på samiske ressurser og elevenes følelse av relevans og nærhet til det samiske. Stort kunnskapsbehov, mangelfulle lærebøker og manglende ressurser blir identifisert som betydelige hindringer. Kunnskapserverving, godt samarbeid og felles mål i skoler og lærerutdanninger blir trukket frem som gode strategier for å få til en god formidling i fremtiden.
Emneord: norskfaget, samiske temaer, samiske perspektiver, estetiske erfaringer, urfolk, urfolksperspektiver, urfolkspedagogikk, mangfoldskompetanse, Læreplanen LK20.
Description
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Høgskolen på Vestlandet, campus Stord