Produksjon for scene: En studie i livsmestring, motivasjon og læringsfellesskap
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3173297Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [312]
Sammendrag
Samfunnets fokus på skoleelevers psykiske helse, faglige motivasjon og evnene til å mestre livets utfordringer og personlig utvikling er økende. Fagfornyelsen (LK20) presenterte tre tverrfaglige temaer i skolen: Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring. Denne masteroppgavens hovedmål er livsmestring og valgfaget Produksjon for scene (PfS). Livsmestring utforskes med utgangspunkt i elevers refleksjoner omkring praktisk- estetiske oppgaver, fordeler og ulemper med kreativt læringsfelleskap, forberedelse og gjennomføring av produksjoner for forskjellig typer publikum, inkludert ungdommer med behov for tilrettelegging.
Fire deltagere deltok på et kvalitativt forskningsintervju med en hermeneutisk tilnærming. De forteller hvordan valgfaget PfS har bidratt til deres opplevelse av livsmestring og personlig utvikling. Deltagerne beskriver læringsprosesser, relasjoner, personlig utvikling og minner fra konkrete prosjekter. Samtlige av de fire deltagerne nevner forestillingen til Kompisgruppa (publikum med tilretteleggingsbehov), som en viktig del av valgfaget.
Møte med Kompisgruppa har endret deres adferd og holdninger i møte med personer som har handikap eller andre tilretteleggingsbehov. De trekker også frem utfordringer som følger med å lage og fremføre en forestilling. Disse erfaringene har gitt øvelse i å håndtere nerver, som videre har gjort dem tøffere når de står i lignende situasjoner på jobb og i utdanning. Deltagerne har også til felles at de håper å finne igjen et tilsvarende estetisk felleskap som voksne.
Fagfornyelsen ønsker å fremme de praktisk- estetiske fagenes plassering i skolen gjennom de tverrfaglige temaene, i håp om å styrke elevenes opplevelse av livsmestring (LK20). Dette er ment å øke elevens motivasjon til å stå i oppgaver og være i et felleskap hvor de opplever at alle er like viktig, uavhengig av oppgaven de utfører.
Studien begrenses til en ungdomsskole, og fire deltagere, hvor jeg er både forsker og lærer i faget. Resultat og funn må ses på som et bidrag, til annen forskning innenfor fagfeltet.
Nøkkelord: Livsmestring, motivasjon, musikk, produksjon for scene, læringsfellesskap, sosiokulturell teori, praktisk- estetiske fag, personlig utvikling, empati, etikk, identitet, psykisk helse, emosjoner, mestring, selvregulering, elevenes stemme og kreativitet.
Beskrivelse
Kreative fag og læringsprosesser, musikk Høgskulen på Vestlandet, Stord