«Det begynner hos meg, og det slutter hos meg» - lærers og rektors opplevelser av rammefaktorer til, og legitimering av musikkfaget
Master thesis

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3173211Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [312]
Sammendrag
Denne studien tar for seg spørsmålet om hvordan en lærer og en rektor opplever rammefaktorer i-, og hvordan de legitimerer musikkfaget i skolen. Studien fremstiller et bilde av hvordan musikkfaget ser ut på en skole hvor musikk er i fokus, og bidrar til kunnskap om den varende diskusjonen om musikkfagets plass i skolen. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan beskriver lærere og rektorer rammefaktorer for praktisk-estetiske fag på en skole som prioriterer musikk?» Studiens stiller og diskuterer forskningsspørsmålene: «Hvordan ser musikkfaget ut på en skole hvor musikkfaget er i fokus?» og «Hvordan legitimerer lærer og rektor musikkfaget?» Datamaterialet for studien er innhentet ved kvalitative intervjuer med rektor og musikklærer på en grunnskole som aktivt bruker musikk i hverdagen. Ved hjelp av tematisk analyse er funnene tolket, før de ble diskutert i lys av forskningsspørsmålene, tidligere forskning, rammefaktorteori og legitimeringstenkning. Funnene viser at rektor og lærer begge argumenterer for musikkfagets plass i samfunnet og skolen, men med forskjellige innfallsvinkler. Læreren i studien fremhever musikkens egenartede nytteverdi for elevene som individer med positive effekter som motivasjon, mestring og glede. Rektor fremhever effekter som økt samhold, mulighet for deltagelse med ulike forutsetninger og prosjektarbeid som positive sider av musikkundervisningen. Studien har også undersøkt hvordan musikkfaget på skolen er dekket med tanke på ulike rammefaktorer. Funnene viser at skolen er godt dekket med fysiske rammefaktorer som tilpasset areal og instrumenter, men at det har vært lav tetthet blant lærerne med musikkfaglig utdanning. Dette har spilt inn på arbeidshverdagene til både musikklærere og andre lærere som så seg nødt til å ha musikkundervisning som de ikke var engasjert for. Funnene viser også at musikkutdanning og kompetanse blant lærere direkte fører til økte rammefaktorer for musikkfaget
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 5.- 10. trinn, musikkfaget. Høgskulen på Vestlandet