«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3168089Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
10.23865/ntpk.v10.5830Sammendrag
Hensikten med denne artikkelen er å bidra til mer kunnskap om forholdet mellom utjevningspolitikk og lærerpraksis, gjennom å undersøke praksisbeskrivelser fra lærere som er tilknyttet en skoleorientert områdesatsing. Analysefunnene framhever hvordan lærerne står i et spenningsforhold mellom utjevningspolitiske intensjoner, deres tilgjengelige ressurser og opplevde praksisutfordringer, under de krevende omstendighetene som informantene beskriver. I diskusjonsdelen drøftes lærernes utfordringer i lys av den utjevningspolitiske konteksten som de befinner seg i, og hvordan informantene gjennom den politiske innramningen av lærerrollen gir uttrykk for en pedagogisk stigmatisering av elever i området.