Hvordan forstår trenere talentbegrepet? Hvordan forholder trenere seg til identifisering og selektering av talenter i Norge?
Abstract
Bakgrunn: Talentutvikling innenfor idretten er lite forsket på og et interessant tema. Hva betegnes som et talent fra et trener sitt perspektiv og hva ligger egentlig i begrepet talent. Flere klubber velger å fokusere på utvikling av talenter og det er mye brukt i organiseringen av idretten. Dermed ønsker jeg å få større forståelse av begrepet og de ulike trenerne ser etter i et talent innenfor håndball.
Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien er å få et innblikk i hva trenere legger i det å være et talent innenfor håndball. Hvordan prosessen fungerer i forhold til det å selektere, identifisere og organisere talentutvikling innenfor norsk håndball. I tillegg er hensikten å få et innblikk i hvilke utenforstående faktorer som kan være med å utvikle et talent i håndball.
Metode: Det ble gjennomført fire kvalitative semi-strukturerte intervjuer av trenere med erfaring fra både eliteserien og aldersbestemt landslagsaktivitet. Intervjuene ble transkribert og analysert.
Resultater: Resultatet tyder på at trenere har nokså lik forståelse av talentbegrepet, men har forskjellige egenskaper og ferdigheter de vektlegger når de beskriver begrepet. Likevel er det mange fellesnevnere. Trenerne nevnte til dels noen tekniske og taktiske ferdigheter som skal ligge til grunn hos spilleren, når de beskriver et talent. Men opplever at trenerne i større grad legger vekt på personlige egenskaper og miljømessige faktorer. Det ble i hovedsak fokusert på to deler. Den ene i form av selve talentbegrepet og dermed hvordan identifisere et talent. Den andre delen handler om i større grad hvilke faktorer som ligger til grunn for å kunne utvikle et talent.
Konklusjon: Talentforståelsen blant trenerne ser ut til å være tuftet på en dynamisk, utviklingsorientert talentforståelse. Da trenerne i hovedsak la vekt på faktorer som motivasjon, mentale ferdigheter og treningstalent, som er med på å utvikle et talent. Trenerne nevnte også tekniske og taktiske håndballferdigheter, men ble ikke i like stor grad fokusert på.