Læringsmiljø i tenkende klasserom: To matematikklærere og deres elevers opplevelse av hvordan bruken av tenkende klasserom påvirker klassens læringsmiljø
Abstract
Ifølge overordnet del av læreplanverket skal skolen utvikle et inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle elever. I tillegg blir utforsking og problemløsing presentert som et av kjerneelementene i matematikkfaget i den nye læreplanen. Formålet med denne studien er å undersøke om tenkende klasserom, en metode som i stor grad fokuserer på problemløsing, kan påvirke elevenes læringsmiljø. Studien har følgende problemstilling:
Hvordan opplever to matematikklærere og deres elever at bruken av tenkende klasserom påvirker klassens læringsmiljø?
I studien er det brukt et kvalitativt forskningsdesign får å skaffe innblikk i hvordan lærere og elever reflekterer rundt aspekter ved læringsmiljøet i tenkende klasserom. Det er gjort individuelle intervjuer av to matematikklærere, og to gruppeintervjuer av to av hver deres elever på to forskjellige skoler på Østlandet. Studien bygger på teori og forskning knyttet til tenkende klasserom og ulike aspekter ved læringsmiljø.
Funn i denne studien viser at bruken av tenkende klasserom kan ha en påvirkning av læringsmiljøet i klassen. Studien peker på at tenkende klasserom fremmer engasjement, trivsel, inkludering og motivasjon. Lærerne og elevene er i stor grad enige om at metoden styrker læringsmiljøet i klasserommet. Studien viser også at tenkende klasserom åpner for at mangfoldet i klassen får delta i læringsaktivitetene. Elever med ulike matematikkferdigheter blir inkludert i oppgave- og problemløsningen, og den kollektive styrken i mangfoldet i klasserommet kan bli realisert.