Barrierer og broer: En studie av læreres perspektiver på inkluderende praksis i kroppsøving for elever med fysiske funksjonsnedsettelser
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg problemstillingen: «Hvordan opplever kroppsøvingslærere utfordringer og muligheter ved inkludering av elever med fysiske funksjonsnedsettelser i den ordinære kroppsøvingsundervisningen?» Gjennom en mixed-methods tilnærming, med data samlet inn ved hjelp av en spørreundersøkelse, gir denne studien innsikt i de praktiske og pedagogiske utfordringene og mulighetene som lærere står overfor i inkluderende kroppsøving. Analyser av kvantitative og kvalitative data avslører at lærere erkjenner betydningen av inkludering og viser en vilje til å gjennomføre inkluderende praksis. Imidlertid rapporterer de også om betydelige utfordringer, som mangel på tilstrekkelig opplæring i inkluderende metoder og utilstrekkelige ressurser til å gjennomføre tilpasninger. Resultatene underbygger behovet for systematiske endringer, inkludert bedre tilgang til opplæring og ressurser for å styrke inkluderingen i kroppsøvingsfaget. Studien foreslår konkrete tiltak for utdanningsinstitusjoner og peker på områder for videre forskning for å fremme en mer inkluderende praksis.