Show simple item record

dc.contributor.authorNygaard, Eivind
dc.date.accessioned2024-11-08T09:21:57Z
dc.date.available2024-11-08T09:21:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3164018
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)en_US
dc.description.abstractDet er nå over tre år siden Kunnskapsløftet 2020 trådte i kraft. I den sammenheng ble temaet folkehelse og livsmestring introdusert som et av tre tverrfaglige temaer. Temaet knyttes til kompetanser som er viktig for tiden vi lever i, og kompetanser som vil være relevant for fremtiden. Tidligere forskning på feltet viser at folkehelse og livsmestring temaet oppleves som lite konkret (Isaksen et al., 2023). I denne masteroppgaven tar jeg utgangspunkt i resultatene nevnt ovenfor og undersøker hvordan utvalgte lærere som underviser i matematikk på mellomtrinnet oppfatter det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Forskningsspørsmålet denne studien tar for seg er: Hvordan kommer folkehelse og livsmestring til uttrykk gjennom matematikklærerens oppfatninger av dette temaet? Datamaterialet er kvalitative forskningsintervju med fire matematikklærere, Intervjuene er transkribert og analysert ved bruk av en teoridrevet innholdsanalyse. Analysen viser hvordan folkehelse og livsmestring kommer til uttrykk hos mine fire informanter. Hvordan folkehelse og livsmestring kommer til utrykk har jeg valgt å benevne slik:1. Tema som skal forberede elevene til å bli deltakende samfunnsborgere, 2. Tema som handler om virkelighetsnær matematikk, 3. Tema som skal hjelpe elevene til å klare seg økonomisk i livet, 4. Tema som handler om å gi elevene undervisning i matematikk som de mestrer. Folkehelse og livsmestringsbegrepet oppfattes ulikt av matematikklærerne, og undervisningsmetodene som kan brukes for å gi elevene kompetanse innenfor temaet er også forskjellige. De undervisningsmetodene som foreslås av lærerne er: flytte undervisning bort fra skolevegger og ut i samfunnet, at elevene skal arbeide med fysisk aktiv læring og at elevene skal arbeide med virkelighetsnære tekstoppgaver. Flere faktorer ser ut til å påvirke oppfattelsene av begrepene, det henvises både til utdanning, personlige erfaringer, læreplanen og nasjonale prøver. Kanskje det viktigste funnet av interesse er at personlig økonomi knyttes og vektlegges til folkehelse og livsmestring hos alle matematikklærerne.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePerspektiver på Folkehelse og Livsmestring i matematikkundervisning: En studie av fire læreres oppfattelseren_US
dc.title.alternativePerspectives on Public Health and Life Skills in Mathematics Education: A Study of Four Teachers' Perceptionsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal