Perspektiver på Folkehelse og Livsmestring i matematikkundervisning: En studie av fire læreres oppfattelser
Abstract
Det er nå over tre år siden Kunnskapsløftet 2020 trådte i kraft. I den sammenheng ble temaet
folkehelse og livsmestring introdusert som et av tre tverrfaglige temaer. Temaet knyttes til
kompetanser som er viktig for tiden vi lever i, og kompetanser som vil være relevant for
fremtiden. Tidligere forskning på feltet viser at folkehelse og livsmestring temaet oppleves
som lite konkret (Isaksen et al., 2023).
I denne masteroppgaven tar jeg utgangspunkt i resultatene nevnt ovenfor og undersøker
hvordan utvalgte lærere som underviser i matematikk på mellomtrinnet oppfatter det
tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Forskningsspørsmålet denne studien tar for seg
er: Hvordan kommer folkehelse og livsmestring til uttrykk gjennom matematikklærerens
oppfatninger av dette temaet?
Datamaterialet er kvalitative forskningsintervju med fire matematikklærere, Intervjuene er
transkribert og analysert ved bruk av en teoridrevet innholdsanalyse. Analysen viser hvordan
folkehelse og livsmestring kommer til uttrykk hos mine fire informanter. Hvordan folkehelse
og livsmestring kommer til utrykk har jeg valgt å benevne slik:1. Tema som skal forberede
elevene til å bli deltakende samfunnsborgere, 2. Tema som handler om virkelighetsnær
matematikk, 3. Tema som skal hjelpe elevene til å klare seg økonomisk i livet, 4. Tema som
handler om å gi elevene undervisning i matematikk som de mestrer. Folkehelse og
livsmestringsbegrepet oppfattes ulikt av matematikklærerne, og undervisningsmetodene som
kan brukes for å gi elevene kompetanse innenfor temaet er også forskjellige.
De undervisningsmetodene som foreslås av lærerne er: flytte undervisning bort fra
skolevegger og ut i samfunnet, at elevene skal arbeide med fysisk aktiv læring og at elevene
skal arbeide med virkelighetsnære tekstoppgaver. Flere faktorer ser ut til å påvirke
oppfattelsene av begrepene, det henvises både til utdanning, personlige erfaringer, læreplanen
og nasjonale prøver. Kanskje det viktigste funnet av interesse er at personlig økonomi knyttes
og vektlegges til folkehelse og livsmestring hos alle matematikklærerne.
Description
Master i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk
Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)