Show simple item record

dc.contributor.authorJohansen, Sofie Mathilde
dc.date.accessioned2024-11-08T09:03:19Z
dc.date.available2024-11-08T09:03:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3164014
dc.descriptionGrunnskolelærerutdanning 1.-7. Trinn Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett / Kunst og Håndverken_US
dc.description.abstractI dette masterarbeidet har jeg undersøkt hvordan elever opplever tegnematerialene digital (på iPad) og analog tegning (på ark), samtidig har jeg sett på hvordan disse ulike materialene kan utfylle hverandre i tegneundervisningen. Valget av problemområdet kommer som en reaksjon på flere fagfolks syn på det digitale tegnematerialet. Flere opplever det digitale som fraværende og som en etterligning av det analoge. Jeg har ikke erfart dette når jeg har tegnet digitalt, da jeg føler at det har beriket min tegnestil. Som kommende kunst og håndverkslærer ble jeg nysgjerrig på hvordan elever i skolen opplever de ulike materialene, da barn kommer i en tegnekrise fra alderen 9-10år der flere slutter å tegne (Edwards, 2012, s.65). Kanskje kan en utfyllelse av materialekunnskaper hjelpe elevene med å finne sin tegnestil og motivasjon til å tegne. På bakgrunn av dette problemområdet har jeg gjennomført en kvalitativ hermeneutisk enkeltcasestudie for å besvare følgende problemstilling: Hvordan opplever elever å arbeide med digital og analog tegning, og hvordan kan disse utfylle hverandre i tegneundervisningen? I prosjektet har jeg samlet inn data gjennom refleksjonsskjema, elevtegninger og feltnotater gjennom deltagende observasjon av en elevgruppe på alderen 9-11år. De fikk utdelt en oppgave om å tegne ulike dyr kombinert med mat. Denne oppgaven utførte de tre ganger ved bruk av analogt tegnemateriale, digitalt tegnemateriale og en kombinasjon av disse. For å analysere dataene har jeg kategorisert dem etter Malcolm Ross sine fire elementer; materiale, håndverksferdigheter, sanser og forestillingsevne, hentet fra modellen for estetisk skapende virksomhet (Ross, 1978, s.81). Til slutt har jeg diskutert elevenes opplevelse og materialenes evne til å utfylle hverandre i tegneundervisningen. Det jeg kom frem til i undersøkelsen er at elevene opplever de ulike materialene forskjellig, og at materialene ikke direkte kan sammenlignes. Imidlertid kan de utfylle hverandre på ulike områder og har hver sine unike egenskaper.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleElevers opplevelser med digital og analog tegning i tegneundervisningenen_US
dc.title.alternativePupils' experiences with digital and analogue drawing in art educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKH550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal