Elevers opplevelser med digital og analog tegning i tegneundervisningen
Abstract
I dette masterarbeidet har jeg undersøkt hvordan elever opplever tegnematerialene digital (på
iPad) og analog tegning (på ark), samtidig har jeg sett på hvordan disse ulike materialene kan
utfylle hverandre i tegneundervisningen. Valget av problemområdet kommer som en reaksjon på
flere fagfolks syn på det digitale tegnematerialet. Flere opplever det digitale som fraværende og
som en etterligning av det analoge. Jeg har ikke erfart dette når jeg har tegnet digitalt, da jeg
føler at det har beriket min tegnestil.
Som kommende kunst og håndverkslærer ble jeg nysgjerrig på hvordan elever i skolen opplever
de ulike materialene, da barn kommer i en tegnekrise fra alderen 9-10år der flere slutter å tegne
(Edwards, 2012, s.65). Kanskje kan en utfyllelse av materialekunnskaper hjelpe elevene med å
finne sin tegnestil og motivasjon til å tegne. På bakgrunn av dette problemområdet har jeg
gjennomført en kvalitativ hermeneutisk enkeltcasestudie for å besvare følgende problemstilling:
Hvordan opplever elever å arbeide med digital og analog tegning, og hvordan kan disse utfylle
hverandre i tegneundervisningen?
I prosjektet har jeg samlet inn data gjennom refleksjonsskjema, elevtegninger og feltnotater
gjennom deltagende observasjon av en elevgruppe på alderen 9-11år. De fikk utdelt en oppgave
om å tegne ulike dyr kombinert med mat. Denne oppgaven utførte de tre ganger ved bruk av
analogt tegnemateriale, digitalt tegnemateriale og en kombinasjon av disse.
For å analysere dataene har jeg kategorisert dem etter Malcolm Ross sine fire elementer;
materiale, håndverksferdigheter, sanser og forestillingsevne, hentet fra modellen for estetisk
skapende virksomhet (Ross, 1978, s.81). Til slutt har jeg diskutert elevenes opplevelse og
materialenes evne til å utfylle hverandre i tegneundervisningen. Det jeg kom frem til i
undersøkelsen er at elevene opplever de ulike materialene forskjellig, og at materialene ikke
direkte kan sammenlignes. Imidlertid kan de utfylle hverandre på ulike områder og har hver sine
unike egenskaper.
Description
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. Trinn
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett / Kunst og Håndverk