Subjektivitetshendelsen i en bildeskapende prosess En kvalitativ studie av elevers følelsesrefleksjoner i ord og bilder
Abstract
Denne studien undersøker sammenhenger mellom en bildeskapende prosess og
subjektiveringsformål i utdanningen. I en elevgruppe på 2. trinn gjennomføres et
undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i en bildebok, med påfølgende refleksjon rundt
følelser i et bildeskapende arbeid. Subjektivering i undervisningen kan oppfattes som
sentralt for skolens danningsoppdrag, og valg av følelser som refleksjonstema har bakgrunn i
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i LK20. Studiens formål er å besvare
problemstillingen: På hvilken måte kan en bildeskapende prosess hos en elevgruppe på 2.
trinn legge til rette for subjektivitetshendelsen?
Studien er en teoretisk fortolkende casestudie, hvor resultatene analyseres i lys av teori
knyttet til skapende prosesser og subjektivering i skolen. Elevene introduseres for
bildeboken Odd er et egg gjennom høytlesing. Denne danner utgangspunktet for samtalen
og den bildeskapende prosessen knyttet til hovedkarakterens følelser. Datamaterialet består
av fokusgruppeintervju, observasjonsnotater og bildene som elevene maler. Dette
analyseres på bakgrunn av de teoretiske modellene Malcolm Ross sin «Modell for
undervisning i kunstfag» og «Utdanningens formålsdomener» av Gert Biesta.
Funnene viser at elevene benytter et mangfold av uttrykksmåter i den skapende prosessen,
og at de verbalspråklige refleksjonene utvides i samspill med det bildeskapende arbeidet.
Det kan se ut til at de estetiske uttrykksformene i denne undersøkelsen gir muligheter til å
ytre mer knyttet til de emosjonelle aspektene i samtalen. Samtidig kommer det frem at
pedagogens rolle kan være avgjørende for å tilrettelegge for situasjoner der elevene
opplever møter med motstand i undervisningen som noe positivt. I disse møtene vil det
imidlertid kunne være rom for at subjektivitetshendelsen finner sted.
Studien er et bidrag til lærere og andre i skolen som ønsker å inkludere estetiske
uttrykksformer i alle fag. Funnene kan oppmuntre til å ta i bruk flere av barns uttrykksmåter
for å ivareta subjektiveringsformål i utdanningen. Å gi rom for elevenes egen
meningsskaping, og å tilrettelegge for at deres uttrykk møter verden, innebærer en risiko.
Likevel er det nettopp i dette åpne og uforutsigbare at vi kan tre frem som subjekter for
hverandre.
Description
Grunnskolelærer 1-7 med Kunst og håndverk - MGBKH550
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/Institutt for kunstfag