Show simple item record

dc.contributor.authorSve, Sofie
dc.date.accessioned2024-11-08T08:46:55Z
dc.date.available2024-11-08T08:46:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3163996
dc.descriptionGLUKH 1-7/ Grunnskolelærer 1-7 med kunst og håndverk. Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker bruken av det digitale tegneprogrammet Procreate, som et verktøy for å håndtere tegnevegring blant lærerstudenter innen grunnskolelærerutdanningen. Samt reflektert rundt hvordan lærerstudentenes erfaringer med å arbeide i tegneprogrammet, kan ha styrket deres fagdidaktiske kompetanse i møte med elevers tegnevegring. Dette er undersøkt gjennom to kvalitative kasusstudier (Postholm, 2020), hvor planlegging, utvikling og utprøving av prosjektet er en naturlig introspektivt kasus 1, der jeg plasserte meg selv i kasus 1. Kasus 2 inneholder to workshops for en gruppe på tre studenter i MGLU 1-7. I henhold til tidligere forskning (Haabesland & Vavik, 2000; Fricsh, 2003; Stana, 2023) blir begrepet tegnevegring identifisert som en del av et større problem innen fenomenet tegnekrisen. Resultatene av studien viser en positiv sammenheng mellom bruk av Procreate og endringer i lærerstudentenes opplevelse av tegnevegring, med økt mestringstro, skaperglede og utforskertrang som følge. Studien viser at lærerstudentene opplever tegnevegring gjennom; negative følelser og assosiasjoner knyttet til tegneaktiviteten, en oppfatning om at realisme er avgjørende for suksess i tegning, tvil om egne tegneferdigheter og manglende erfaring med programmet. Procreates omfattende funksjonalitet, i kombinasjon med tilstrekkelig kompetanse og erfaring i bruk av programmet, kan bidra til å fremme lærerstudentenes opplevelse av mestringstro, skaperglede og utforskertrang, og dermed føre til redusert tegnevegring. Denne studien bidrar til å oppnå målene i læreplanverket for kunst og håndverk (LK20), ved å bidra til å styrke digitale ferdigheter blant lærerstudenter og fremme visuell kommunikasjon og håndverksferdigheter. Gjennom å utforske Procreates potensial som et pedagogisk verktøy, understreker studien betydningen av å integrere digitale verktøy for å støtte læring og utvikling av elevenes mestringstro, skaperglede og utforskertrang. Denne masteroppgaven bidrar til å fremme diskusjonen om digitalisering i utdanningen og betydningen av å utvikle lærerstudenters digitale kompetanse, med mål om å styrke kunst- og håndverksundervisningen i grunnskolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleProcreat, et mulig verktøy mot tegnevegring?en_US
dc.title.alternativeProcreat, a possible tool against drawing reluctance?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKH550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal