Procreat, et mulig verktøy mot tegnevegring?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3163996Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker bruken av det digitale tegneprogrammet Procreate, som et
verktøy for å håndtere tegnevegring blant lærerstudenter innen grunnskolelærerutdanningen.
Samt reflektert rundt hvordan lærerstudentenes erfaringer med å arbeide i tegneprogrammet,
kan ha styrket deres fagdidaktiske kompetanse i møte med elevers tegnevegring. Dette er
undersøkt gjennom to kvalitative kasusstudier (Postholm, 2020), hvor planlegging, utvikling
og utprøving av prosjektet er en naturlig introspektivt kasus 1, der jeg plasserte meg selv i
kasus 1. Kasus 2 inneholder to workshops for en gruppe på tre studenter i MGLU 1-7. I
henhold til tidligere forskning (Haabesland & Vavik, 2000; Fricsh, 2003; Stana, 2023) blir
begrepet tegnevegring identifisert som en del av et større problem innen fenomenet
tegnekrisen.
Resultatene av studien viser en positiv sammenheng mellom bruk av Procreate og endringer i
lærerstudentenes opplevelse av tegnevegring, med økt mestringstro, skaperglede og
utforskertrang som følge. Studien viser at lærerstudentene opplever tegnevegring gjennom;
negative følelser og assosiasjoner knyttet til tegneaktiviteten, en oppfatning om at realisme er
avgjørende for suksess i tegning, tvil om egne tegneferdigheter og manglende erfaring med
programmet. Procreates omfattende funksjonalitet, i kombinasjon med tilstrekkelig
kompetanse og erfaring i bruk av programmet, kan bidra til å fremme lærerstudentenes
opplevelse av mestringstro, skaperglede og utforskertrang, og dermed føre til redusert
tegnevegring.
Denne studien bidrar til å oppnå målene i læreplanverket for kunst og håndverk (LK20), ved å
bidra til å styrke digitale ferdigheter blant lærerstudenter og fremme visuell kommunikasjon
og håndverksferdigheter. Gjennom å utforske Procreates potensial som et pedagogisk verktøy,
understreker studien betydningen av å integrere digitale verktøy for å støtte læring og
utvikling av elevenes mestringstro, skaperglede og utforskertrang. Denne masteroppgaven
bidrar til å fremme diskusjonen om digitalisering i utdanningen og betydningen av å utvikle
lærerstudenters digitale kompetanse, med mål om å styrke kunst- og håndverksundervisningen
i grunnskolen.
Beskrivelse
GLUKH 1-7/ Grunnskolelærer 1-7 med kunst og håndverk.
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett