Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOttesen, Tina Kleppe
dc.date.accessioned2024-11-08T08:09:14Z
dc.date.available2024-11-08T08:09:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3163980
dc.descriptionMGBKH550 Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett/Institutt for kunstfag/GLU1-7en_US
dc.description.abstractMed utgangspunkt i kunst og håndverk som en introduksjon til yrkesfaglig utdanning starter denne oppgaven med å se på fagets historie i Norge og hvilke nasjonale retningslinjer som har vært knyttet til utforming av spesialrom i skolen. Ettersom det i dag ikke foreligger nasjonale retningslinjer, har oppgaven ønsket å se på Bergen kommunes føringer for kunst og håndverksfaget i grunnskolen. Med de føringene som er fra kommunen diskuterer oppgaven hvilke mulighetsrom dette gir for undervisning som kan virke rekrutterende til yrkesfaglig utdanning. Med kritisk diskursanalyse som metode er det brukt ulike verktøy for å analysere gjeldende «Skolebruksplan» (2021) og «Kvalitetsutviklingsplan» (2022). Det er også gjennomført intervju med ansatte i kommunen knyttet opp mot hver av de nevnte planene, intervjuene er analysert sammen med dokumentene. Gjennom å strukturere funnene etter den didaktiske relasjonsmodellen belyser oppgaven hvordan diskursen i dokumentene prioriterer noen fag, mens de praktisk-estetiske fagene, som kunst og håndverk er, blir i mye større grad overlatt til seg selv. Når det ikke foreligger nasjonale føringer, samt at kommunen tilrettelegger for lokale tilpasninger innad i kommunen, er elevene og faget avhengig av engasjerte lærere for at faget skal oppnå sitt potensial. Samtidig viser oppgaven hvordan lærere er avhengig av spesialrom med tilhørende utstyr og verktøy for å oppfylle målene i læreplanen. Lærer med fagkompetanse henger uløselig sammen med spesialrom for at faget skal kunne gi elevene en innsikt i hva yrkesfaglig utdanning kan være.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKunst & håndverk, en introduksjon til yrkesfaglig utdanningen_US
dc.title.alternativeArts & Craft, an introduction to vocational educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKH550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal