Kunst & håndverk, en introduksjon til yrkesfaglig utdanning
Abstract
Med utgangspunkt i kunst og håndverk som en introduksjon til yrkesfaglig utdanning starter
denne oppgaven med å se på fagets historie i Norge og hvilke nasjonale retningslinjer som har
vært knyttet til utforming av spesialrom i skolen. Ettersom det i dag ikke foreligger nasjonale
retningslinjer, har oppgaven ønsket å se på Bergen kommunes føringer for kunst og
håndverksfaget i grunnskolen. Med de føringene som er fra kommunen diskuterer oppgaven
hvilke mulighetsrom dette gir for undervisning som kan virke rekrutterende til yrkesfaglig
utdanning. Med kritisk diskursanalyse som metode er det brukt ulike verktøy for å analysere
gjeldende «Skolebruksplan» (2021) og «Kvalitetsutviklingsplan» (2022). Det er også
gjennomført intervju med ansatte i kommunen knyttet opp mot hver av de nevnte planene,
intervjuene er analysert sammen med dokumentene.
Gjennom å strukturere funnene etter den didaktiske relasjonsmodellen belyser oppgaven
hvordan diskursen i dokumentene prioriterer noen fag, mens de praktisk-estetiske fagene, som
kunst og håndverk er, blir i mye større grad overlatt til seg selv. Når det ikke foreligger
nasjonale føringer, samt at kommunen tilrettelegger for lokale tilpasninger innad i kommunen,
er elevene og faget avhengig av engasjerte lærere for at faget skal oppnå sitt potensial.
Samtidig viser oppgaven hvordan lærere er avhengig av spesialrom med tilhørende utstyr og
verktøy for å oppfylle målene i læreplanen. Lærer med fagkompetanse henger uløselig
sammen med spesialrom for at faget skal kunne gi elevene en innsikt i hva yrkesfaglig
utdanning kan være.
Description
MGBKH550
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett/Institutt for kunstfag/GLU1-7