Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAgdestein, Siri
dc.date.accessioned2024-11-08T08:04:45Z
dc.date.available2024-11-08T08:04:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3163978
dc.descriptionKunst og Håndverk, GLU 1-7 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne kvalitative studien omhandler hvordan elever på mellomtrinnet opplever å få et utsmykkingsoppdrag på egen skole. Oppdraget har til hensikt å introdusere elevmedvirkning gjennom kunst og håndverk, og innebærer planlegging av fremtidige læringsaktiviteter. Empirien studien bygger på setter søkelys på elevperspektivet og består av observasjon, semistrukturert gruppeintervju og videoopptak, samt elevarbeid i form av utsmykkingen. Informantene teller en klasse på mellomtrinnet, men det gjøres et mindre utvalg innenfor de enkelte datainnsamlingsmetodene. Teorigrunnlaget består av tidligere forskning, styringsdokumenter, offentlige rapporter, teoretiske modeller om elevmedvirkning og ulike perspektiver på hva elevmedvirkning kan innebære. Funn fra studien viser tegn til at elevenes mulighet til å ta egne valg gjennom utsmykkingsoppdraget kan ha ført til motivasjon og større utholdenhet i perioder der arbeidet oppleves utfordrende. Elevene ga også uttrykk for at oppdraget føltes mer viktig fordi det handlet om noe mer enn dem, og opplevde med fullføringen av utsmykkingen å være i en posisjon til å inspirere andre på skolen. De viser tegn til å være stolte av oppdraget de har levert, og mestring ved å ha skapt noe unikt sammen. Resultatene viser også at elevenes eksisterende tankesett om medvirkning ble utfordret i prosessen, og førte til refleksjon og en forsiktig utvidelse av synet på seg selv som aktør og ressurs i skolen. Ved å se empirien gjennom to teoretiske modeller for elevmedvirkning kom det fram at elevene opplevde medvirkning på flere måter. Disse viste seg til ulike tider i prosessen og i ulik form og grad. Likevel var det i kraft av utsmykkingsoppdragets mål og formål slik at elevene etter hvert beveget seg mot en medvirkning som gikk utover selvbestemmelse og medbestemmelse, og virket med, som subjekt. I gruppeintervjuene kommer det fram at det er summen av alle elementene sammen, som leder til elevenes opplevelser av medvirkning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleElevmedvirkning - brikke eller medspiller?en_US
dc.title.alternativeStudent participation - pawn or fellow player?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKH550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal