Elevmedvirkning - brikke eller medspiller?
Abstract
Denne kvalitative studien omhandler hvordan elever på mellomtrinnet opplever å få et
utsmykkingsoppdrag på egen skole. Oppdraget har til hensikt å introdusere elevmedvirkning
gjennom kunst og håndverk, og innebærer planlegging av fremtidige læringsaktiviteter.
Empirien studien bygger på setter søkelys på elevperspektivet og består av observasjon,
semistrukturert gruppeintervju og videoopptak, samt elevarbeid i form av utsmykkingen.
Informantene teller en klasse på mellomtrinnet, men det gjøres et mindre utvalg innenfor de
enkelte datainnsamlingsmetodene. Teorigrunnlaget består av tidligere forskning,
styringsdokumenter, offentlige rapporter, teoretiske modeller om elevmedvirkning og ulike
perspektiver på hva elevmedvirkning kan innebære.
Funn fra studien viser tegn til at elevenes mulighet til å ta egne valg gjennom
utsmykkingsoppdraget kan ha ført til motivasjon og større utholdenhet i perioder der arbeidet
oppleves utfordrende. Elevene ga også uttrykk for at oppdraget føltes mer viktig fordi det
handlet om noe mer enn dem, og opplevde med fullføringen av utsmykkingen å være i en
posisjon til å inspirere andre på skolen. De viser tegn til å være stolte av oppdraget de har
levert, og mestring ved å ha skapt noe unikt sammen. Resultatene viser også at elevenes
eksisterende tankesett om medvirkning ble utfordret i prosessen, og førte til refleksjon og en
forsiktig utvidelse av synet på seg selv som aktør og ressurs i skolen.
Ved å se empirien gjennom to teoretiske modeller for elevmedvirkning kom det fram at
elevene opplevde medvirkning på flere måter. Disse viste seg til ulike tider i prosessen og i
ulik form og grad. Likevel var det i kraft av utsmykkingsoppdragets mål og formål slik at
elevene etter hvert beveget seg mot en medvirkning som gikk utover selvbestemmelse og
medbestemmelse, og virket med, som subjekt. I gruppeintervjuene kommer det fram at det er
summen av alle elementene sammen, som leder til elevenes opplevelser av medvirkning.
Description
Kunst og Håndverk, GLU 1-7
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett