Bomberom og bøttekott: En undersøkelse av spesialrom i kunst og håndverk i skolebruksplan 1994 og kommunedelplan 2011 i Fjell kommune
Abstract
Denne masteroppgaven handler om spesialrom i kunst og håndverk i grunnskolen. Etter flere
år med erfaring fra ulike spesialrom i kunst og håndverk i skolen var jeg interessert i å
undersøke hvorfor spesialrommene har vært så ulike, og hvordan utforming avgjøres. Dette
har ført til en reise i ulik forskning, valg av metode og politiske dokumenter. Datautvalget
havnet på skolebruksplan 1994 og kommunedelplan 2011 fra Fjell kommune.
Problemstillingen i oppgaven er:
På hvilken måte kommer prioriteringer knyttet til spesialrom i kunst og håndverk til syne i
skolebruksplan fra 1994 og kommunedelplan fra 2011 fra Fjell kommune? Hvilke
utfordringer kan disse gi opphav til i møte med undervisningspraksis i faget kunst og
håndverk?
Oppgaven tar utgangspunkt i Skrede (2017) sin bok om kritisk diskursanalyse, samt
avhandlingene til Brænne (2009) og Fauske (2010), og Nielsen (2019) som ser på kunst og
håndverk i et historisk perspektiv. I tillegg har jeg brukt og drøftet forskning gjort av Carlsen
(2015) som undersøker hvordan rommet kan være den tredje pedagog. Moe (2021) ser på
hvordan retningslinjer for spesialrom i kunst og håndverk har endret seg i læreplaner og
dokumenter fra 1889 til 1992. Vinje (2010) undersøker skoler som blir bygget som
baseskoler, og hvordan denne utviklingen har skjedd. Lefdal (2023) intervjuer lærere for å
finne ut hvilken påvirkning de kan ha for spesialrom i kunst og håndverk under planlegging
av nye skolebygg. Carlsen et al. (2018) skriver om utviklingen av kunst og håndverk fra
barnehage til PhD, og hvordan utdanningen i faget har blitt nedprioritert. I
Skolefagundersøkelsen 2011 har Espeland et al. (2013) undersøkt kunst og håndverk i skolen,
og hvor lærerkompetanse, størrelse på elevgruppe og utvikling mot teorifag er viktige
stikkord. Til slutt har Randers-Pehrson et al. (2023) gjennomført en undersøkelse av lærere i
kunst og håndverk, og hvordan rammefaktorer kan ha en betydning for kunst og håndverk
undervisning.
Skolebruksplan 1994 og kommunedelplan 2011 har blitt analysert ved hjelp av kritisk
diskursanalyse som metode, hvor tekst og språk analyseres i et samfunnsperspektiv. Dette blir
gjort ved å se etter modalitetmarkører, antagelser og interseksualitet i dokumentene. Analysen
blir gjort kategorisk, hvor data fra skolebruksplanen 1994 og kommunedelplanen 2011 blir
plassert inn i to hovedkategorier, det fysiske og intertekstualitet. Funnene blir plassert i ulike
IV
underkategorier. Underkategoriene til det fysiske er romtype og størrelse, tidligere bruk og
tilpasning til nåværende bruk, lager og lagring, innhold, behov, egnethet for bruk og andre
merknader. Under intertekstualitet er kategoriene læreplan, forskning, forskrifter og
satsninger.
Drøfting av analysen trekker fram hvordan planene var veldig ulike. Skolebruksplan 1994
hadde hovedvekt i det fysiske, hvor det var korte beskrivelser av romstørrelse og få
spesialrom i kunst og håndverk. Skolene hadde sløydsaler som varierte fra 27 kvm til 90 kvm
i størrelse. Flere av skolene hadde sløydsalen i tidligere tilfluktsrom, uten beskrivelser om
rommet har blitt tilpasset i forhold til krav om helse, miljø og sikkerhet. Det var i tillegg
skoler som hadde flerbruksrom hvor undervisning i heimkunnskap og tekstilforming skulle
utføres i samme rom. Et annet viktig funn var et keramikkrom som var 4 kvm stort. Hvor jeg
stiller spørsmål hvordan en lærer kan utføre en god faglig planlagt undervisnings økt i leire
med 4 kvm til rådighet. Kommunedelplan 2011 var en presentasjon av de ideologiske
rammene for kvalitet i skolen, med føringer for hvordan grunnleggende ferdigheter skal bedre
inn i skolen.
Forskningen viser at for at spesialrom i kunst og håndverk skal bli prioritert er det viktig med
lærere med fagkompetanse, slik at spesialrom blir brukt, og rom og verktøy vedlikeholdt. I
tillegg er det diskutert hvordan de politiske rammene kan ha en påvirkning på prioritering av
faget i et økonomisk aspekt. Disse rammene skal gi lærerne det handlingsrommet som kreves
for å kjøpe inn materialer, og kunne forebygge at spesialrom ikke blir bygget om til
klasserom. Det kan være interessant å se hvordan skolebruksplaner utvikler seg, hvor det til
nå har gått fra det fysiske til det ideologiske. Hvis dette er retningen de politiske føringene
går, vil vi fremdeles ha spesialrom i kunst og håndverk i skolen i framtiden?
Description
Grunnskolelærer 1-7. trinn
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Institutt for kunstfag, MGBKH550