Skape rom for kreativitet og livsmestring i kunst og håndverk
Abstract
Livsmestring ble innført i tråd med den nye læreplanen for 2020. Kreativitet fikk også en
større plass i nåværende læreplan, men begrepet er fortsatt av stor og vid betydning, i likhet
med livsmestring. Det er dokumentert at barn og unge blant annet opplever et
prestasjonspress, stress og psykiske helseplager og at det er et behov for mer praktisk
kunnskap og ferdigheter. Problemstillingen som er utgangspunkt for denne masteroppgaven,
ser dermed slik ut: Hvordan kan kreativitet i bildeskapende arbeid være en øvelse til
livsmestring?
Prosjektet tar utgangspunkt i relevant teori, spesielt Vygotskij sin sosiokulturelle teori med
den nærmeste utviklingssonen. Metoden som er benyttet er kvalitativ forskningsmetode som
ved bruk av kasusstudie tar utgangspunkt i to ulike undervisningsøkter med fire elever på 7.
trinn. Den første kasusen viser til elever i bildeskapende arbeid gjennom forestilling, og den
andre kasusen viser til elever i bildeskapende arbeid gjennom observasjon.
Innsamlingsmetodene som ble brukt var intervju, observasjon, av type deltakende og ikke deltakende, og innsamling av elevarbeid. Dataen ble analysert ved bruk av tematisk analyse.
Dette førte meg inn på fire forskningsspørsmål som ble drøftet nærmere ved hjelp av koder
som ble identifisert, og ser slik ut:
1. Hvordan er elevenes initiativ til å samarbeide knyttet til kreativitet og livsmestring?
2. Hvordan er å stole på eget blikk til å blande farger knyttet til kreativitet og
livsmestring?
3. Hvordan er håndtering av motstanden det kan ligge i å male mennesker knyttet til
kreativitet og livsmestring?
4. Hvordan er det å hive seg ut i det ukjente knyttet til kreativitet og livsmestring?
Resultater fra studien viser at bildeskapende arbeid, både ved forestilling og observasjon gir
muligheter for å ta i bruk egen kreativitet i form av praktisk problemløsing. Et viktig funn ble
identifisert gjennom at elevene selv tar initiativ til samarbeid underveis, som viser til at det
kreativitet påvirkes av det sosiale. Et annet viktig funn er elevenes utholdenhet ved
fargeblanding underveis og deres inderlige ønske etter å få en naturalistisk fremstilling.
Elevene gjorde seg en rekke erfaringer som kan være til hjelp videre i livet og til å ta
ansvarlige valg.
Description
MGBKH550 Kunst og håndverk 3, emne 4 - Masteroppgave
Grunnskolelærer 1.-7. trinn - Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett