Show simple item record

dc.contributor.authorVoll-Aasland, Vilje Helen
dc.date.accessioned2024-11-08T07:50:19Z
dc.date.available2024-11-08T07:50:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3163971
dc.descriptionMGBKH550 Kunst og håndverk 3, emne 4 -Masteroppgave Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan dialog fremtrer som verktøy i et vedlikeholdsprosjekt av innvendig skoledør, og om det kan bidra til bærekraftsorientert dannelse. Hovedtemaene i studien er dialog, bærekraft og dannelse, men den tar også for seg det metodiske valget for å drive dialogen, nemlig filosofi med barn. Det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling er med for å begrunne perspektiver på verdien av et fokus på helhetlig undervisning. Metoden som brukes i studien er inspirert av kvalitativ metode og aksjonsforskning. Den baserer seg på en analysemetode som bygger på tematisk og narrativ metode. Empirien består av nedskrevne samtaler, refleksjoner i form av logg, bilder og et tankekart. Samlet blir det presentert som en fortelling, og senere analysert under forskningsspørsmålene: Hvordan fremtrer dialogen mellom elevene seg på spørsmål uten fasit? Hvordan skaper døren rom for et holistisk perspektiv? Og Hvordan skaper det tverrfaglige prosjektet økt handlingskompetanse i bærekraft? Funnene viser at dialogen mellom elevene fremtrer som utfordrerne, refleksiv og søkende. I samtaler med filosofiske spørsmål som springer ut fra døren som objekt, viser funnene tendenser til at elevene kan gå videre inn i refleksjon, utvikle dannelse og se de store linjene. Analysen av fortellingen viser hvordan det tverrfaglige prosjektet kan bidra til økt handlingskompetanse og til å gi et objekt ny verdi. Dialogen åpner opp for en helhetlig undervisning som kan bidra til utvikling av bærekraftsorientert dannelse i faget kunst og håndverk. Studien er et bidrag til lærere og andre som jobber med barn, der formålet er bærekraftsorientert dannelse eller filosofiske samtaler. Ønsket er, gjennom en kreativ tilnærming, å belyse en ny og egnet måte å arbeide med bærekraft i skolen, der vedlikehold og reparasjon verdsettes spesielt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEt symposion om bærekraftsorientert dannelse på småtrinneten_US
dc.title.alternativeA symposium on sustainability-oriented education on secondary school levelen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKH550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal